Skolen Ved Sundet uge 34
Mandag d.19-08-13
Mandag morgen i Helsingør havn, og der er ikke en droppe af vind. Vejr udsigten for de næste par dage er ikke særlige lovende i forhold til enten vindstyrken eller retningen, for sejladsen tilbage til Svendborg.
Kl.0930 ankom vores elever fra Skolen ved Sundet, 27 friske unge drenge og piger, og deres lære med et ønske om at sejle rundt Møns klint, på vej til Svendborg. Så kl. 1015 efter de var indkvarteret og fået en grundig instruktion i Fyllas sikkerhed, var der afgang.
Det er lidt af en omstilling for besætningen, fra at havde sejlet et togt med mange voksne, til at sejle med 27 meget energetiske unge folk. Det tager altid et døgns tid for eleverne til at finde ud af ting og sager ombord, og det er ikke så dårligt.
Men en svag S. lig brise motorede vi syd over igennem Sundet, forbi øen Ven, og gennem Konge Dybet tæt ved Københavns havn, hvor eleverne satte sejl, da vinden var gået om i SØ, så kunne vi motorsejle til Rødvig på det sydlige hjørne af Stævns klint. KL.1500 passerede vi tæt ved Dragør havn, og mange af forældrene til vores elever stod på havnemolen for at vinke til deres børn ide vi sejlede tæt forbi. Skolen ved Sundet er meget tæt på Dragør.
På den Sydlige enden af Drogden Renden, forsvandt vinden totalt, og det bliver nærmest vind stille hele vejen, forbi Stævns Klint og ind til Rødvig. Kl.0800 ankom Fylla Rødvig havn og kort derefter var der landlov for eleverne. Kl.2200 var alle tilbage om bord for en god nat søvn.
Tirsdag d. 20-08-13
Vi havde igen en lang dage forud, så vi skulle tidligt af sted her til morgen. Kl.0845 var Fylla på vej ud af havne indsejlingen ved Rødvig. Vinden var let fra NV. og vejr udsigten lovede en V. lig til NV. Jævn vind. Men det blev det ikke til.
Kort efter vi forlod havnen satte vi sejl og motor sejlet mod Møns Klint, i næsten total vind stille. Ved den N. ende af Møns klint begyndte vinden at tiltage fra NW. Selvfølgelig i læg af klinten var der vind stille, men vi håbede for den NV. lige vind når vi kom fri af Møns Klint. Vi sejlede for motor meget tæt ind ved kysten så eleverne kunne opleve og studere klinten. Vi måtte fortsætte for motor så vi kunne nå Stubbekøbing inden aftensmaden.
Kl.1530 passerede vi Hestehoved fyr ved indsejlingen til Grønsund, og kl.1715 lå Fylla til kajs ved Stubbekøbing. Vi havde stærk mod strøm på vej ind i sundet, og tide vandet var ca. 25cm over daglig vande. Vand standen skal falde en del før Fylla kan komme under Farø og Stor Strøms broen
Onsdag d.21-08-13
Kl.0630 var det næsten lavvande ved Stubbekøbing havn, og med udsigt til et højvande af 30cm over dagligvande, var det tid til at komme af sted, så vi kunne sejle unde Farø og Stor strøms broen før næste høj vande.
Kl.0700 afgik Fylla havnen med 27 lidt søvnige unge mennesker som var lige ved at stå op, og gøre deres morgen toilet. Kl. 0830 sejlede vi under Stor Strøms broen. Vejr udsigten var igen for svag til let V. lig brise det meste af dagen, og vi skulle vest mod Bagenkop. Så det blev ikke ret meget med sejlads for sejl. De unge har ikke oplevet skibet rigtigt for sejl i nu. Undervejs havde eleverne nogle opgaver som skulle gennemgås.
- Spørgsmål om general viden ombord Fylla.
- Dansk Maritime geografi, som gå ud på at skulle nævne og placere de farvande og steder de havde sejlet forbi, på et kort. Samt lave en skitse af det sted de fandt mest interessant.
- De blev også undervist om ebbe og flod da det var meget relevant i forhold til passage af broerne.
Kl.1800 nåede vi Bagenkop i næsten total stille vejr, og motoren fik en pause. Efter aftensmaden var der landlov for eleverne og lærerne og mandskabet, men alt er lukket i Bagenkop kl.0700.
Torsdag d.22-08-13
Afgang Bagenkop i meget svag vind kl.0915. Vi skulle ikke så langt i dag. Bare over til den anden side af Marstal Bugt, og det var planlagte for sejl, men vinden farsvandt helt, og der var ikke en droppe vind. Så blev det til at nogle af eleverne fiskede i stedet for. Der blev fanget et par torsk, som skulle fryses ned til at tage med hjem.
Det blev til en tidlig ankomst til Marstal, ca.kl.1330. Kort efter ankomsten til Marstal var alle inviteret af selveste skipperen til en rundvisning på Marstal Søfarts museum. Dvs. at alle skulle til rundvisningen. Efter museum besøget var der friland lov. Dog, kabys holdet skulle være tilbage kl.1700 for at hjælpe med madlavningen og de andre Kl.1745, ved BBQ pladsen.
Ved aftens BBQ inden på kajen, blev togtets gruppe opgaver, som var uddelt dagen før gennem gået, og første pladsen fundet. Alle fik meget sjov ud af det, og skipperen delte vafler is ud til vinder gruppen, og sodavands is til de andre, fordi jeg syntes de havde hørt og set efter.
Fridag d.23-08-13
Den sidste dag af vores Danske geografi togt fra Helsingør via Møns klint til Svendborg. Ved Afgang fra Marstal havn var der en let ØSØ brise, så snart Fylla rundede anduvnings bøjen til Marstal blev bred fokken og spidserne sat og motoren stoppet.
Vi sejlede for sejl i gennem Mørke dybet, NØ over i gennem ø havet, men var atter nød til at starte motoren for at komme i gennem Høje sten løbet. Sejlene var bjærget og pakket sammen, og frokosten spiste vi på vej ind i Svendborg sund.
Kl. 1315 lagde vi Fylla til kajs ved pakhus kajen, og vi sagde farvel til 27energetiske men glade unge menneske. Desværre havde vi en aftale i Ærøskøbing, så vi skulle vende skibet om med det samme, og tilbage til Ærø. Med tut på skibets horn sagde vi farvel til elever og lære der stod ind ved kajen og vinkede farvel.