Privat: Skippers dagbog

Togt 10 Uge 26 Hertha Bofælleskaber

Togt 10 Uge 26 Hertha Bofællesskaber.

Søndag d.22-06-14

Vores 19 glæde sejler elever og deres medhjælper kom præcis kl.1100. Der var mange genganger blandt dem, og gensynet var stort.

Efter alle deres proviant var bragte om bord, og alle havde pakket deres ting ud i deres tildelte køjer, var alle klar til afgang, men ikke før sikkerheds mønstrings rulle var gennemgået.

juni 2014 038

Vinden var kraftig fra vest, så der bliver sat lidt sejl, og vi motor sejlede Fylla til Faaborg hvor vi ankom kl.1700.

Mini Golf i Faaborg om aftenen

Mandag d.23-06-14

Det blæste stadig fra VNV  ved morgen stunden, og med udsigt til lidt tiltagende vind til 13m/s, og først aftagende til aften. Vind retningen var dog god nok, for den  første halve del af sejladsen til Sønderborg, dvs til Gammel Pol.

Så efter morgen maden, og morgen rengøring var der afgang fra Faaborg kl.0930. Inden Fylla var klar af Faaborg fjord havde vi sat sejl, og slukket motoren. Vinden var nu NV og kl.1015 var vi Syd for Lyø Sand. De sejl eleverne havde sat var, inden klyver, stag fok, skonnert sejl og mesansejlet. På trods så lidt sejl, klarede Fylla godt 7kts i vind stødene, og et gennemsnit fart af 6,25Kts.

juni 2014 037juni 2014 043

De urolige søer NV fra Lille bælt gjorde det svært for nogle af vores gæster, men så snart vi var i læ af Als havde de det bedre. Fra Gammel Pol var vinden gået om i VNV igen, og vi skulle motor sejle ind mod Sønderborg.

Det er St. Hans aften, og vi skulle helst ankomme havnen inden Kl.1600 så gæsterne kunne gøre sig klar for dagens begivenhed. Der var varslet et stort strand bål ved Sønderborg lyst båd havn.

Tirsdag d.24-06-14

Næsten ingen vind til morgen, betyder en sejl og motor sejlads til den ønsket havn Flensburg. Fra afgang kl,1015 var der en svag NV brise. Vi satte sejl ved Slots Banken, slukkede motoren, og drev syd over mod Flensburg fjord. Kl.1215 forsvandt vinden, og vi bliver nød til at starte motoren hvis vi skulle til Flensburg inden kl.1600.

juni 2014 041juni 2014 042

I det mindste var morgen regnen holdt op, og solen tittede frem af og til. Kl.1530 lage vi til i Flensborg Stadtshavn hvor der var flere venner, og familier til vores gæster på kajen for at hilse velkommen.

Eftermiddagen skulle bruges til at handle, da vi var i udlandet. bla. kød til gril aftenen i Søby, bliver der købt ind til festen.

I Flensborghertha bofælleskab 006 Lidt vedligeholdelse i Flensborg

I Flensborg

Onsdag d.25-06-14

Dagen i Flensburg startede fint,

hertha bofælleskab 003hertha bofælleskab 005Morgen sang i Flensborg før afgang.

vind og vejr lovede en fin sejlads til Søby på en NV lig brise, men ach!!!!. Vinden forsvandt til næsten ingen ting, og da den kom igen, kom den svag fra NØ.

Vi satte dog alle sejl undervejs. Mesan topsejl bliver også slået under, og passet til.

Da vi nåede Syd spidsen af Als ved Gamle Pol Rev, bliver havet totalt blankt, ikke en dråbe vind, så motoren blev stoppet, og fiske stængerne rigget til. Vores begejstret fisker havde ikke det store held, men der bliver dog fanget 2 gode spise torsk. Kl.1550 rundede vi Skjoldnæs og Kl. 1630 lå vi til kajs i Søby havn.

hertha bofælleskab 009 hertha bofælleskab 010

Aftenens begivenhed (fest)var ugens grill aften, ved Søby€™ flotte grill plads. Der bliver spist, hygget og fanget krabber og boldt spil.

Nogle fik også tid for en svømme tur ved den lokale strand

.hertha bofælleskab 012 hertha bofælleskab 013

Torsdag d.26-06-14

€œNo wind today, the wind doctor has gone away€.  Så vi gled stille og roligt ud af Søby havn, og motor til en kendt fiske plads I nærheden af Ærøskøbing Havn. Planen var at fange et par torsk til at suppler de andre fisk de havde fanget, og lave en stor fiske salat. Desværre var der lige så mange fisk som vinden, ingen ting.

Så Fyllas jolle bliver sø sat og gæsterne fik lov til at ro, der bliver roet omkring skibet. Alle havde det sjovt.

Vejen ungdomsskole 001 Vejen ungdomsskole 002

Efter frokost bliver motoren atter sat i gear, og vi fortsatte rejsen til Marstal via Mørke dybet. Kl. 1530 ankom vi Marstal, lige på rette tidspunkt til at fejre vores HF Søfarts elevers afslutning, og deres student kørsel. Alle var i godt humør og bar deres studenter huer med stolthed. De var alle om bord Fylla for at tage en finale afsked med Fylla og besætningen, som de havde været glade for, under deres uddannelse.

Vejen ungdomsskole 004

Vores Gæster var også glæde for alt den opmærksom hed og fest.

Fredag d.27-06-14

Sidste dag om bord, så vi skulle tidligt af sted så vi kunne ankomme Svendborg ca. kl.1130. da deres bus transport ventede på dem.

Vejen ungdomsskole 007 Vejen ungdomsskole 008

Som sædvanligt var den sidste dag præget af oprydning, pakning af tasker, og rengøring, så at Fylla er klar til det næste hold gæster. Efter mange farvel hilsner, krammer,  og vinkene drog vores god venner af sted med et på gensyn.