Privat: Skippers dagbog

HF SØFART. UGE 40

HF SØFART. UGE 40

 

Mandag d.30-09-2013

I dag er starten til årets sidste togt, og kl.0900 ankom 28 første års elever gående langs havnen, fra Marstal VUC. Flere spurgte med det samme €hvornår sejler vi€, men de fandt hurtigt ud af, at der er meget som skal bringes på plads inden afgang, personlig indkvarteringer, væk stuvning af proviant, sikkerheds instruktioner, udeling af arbejdes pladser, og da alt var meldt klar, Kl.1015, var der afgang fra Marstal, N. over via Rudkøbing og Langelands Bæltet.

030

Da Fylla var fri af Rudkøbing sej løb blev der sat lidt sejl og vi motorsejlede mod dagens destination, Korsør. Vejret var fint med lidt sol og ØNØ Svag til Jævn vind. Undervisningen påbegyndt kl.1230. På dækket var der undervisning i, at styre, læsning af kompasset, udkig, samt Stb., Bb. og kompas streger, knob og stik. I kabyssen gik madlavnings holdet i gang.

032

Kl.1750 ankom Fylla til indsejlingen  Korsør havn og kl.1800 lå Fylla ved kajen i gammel havn. Ved ankomsten stod flere af elevernes forældre på kajen og hilste os velkommen.

035

 

Tirsdag d.01-09-2013.

Brrrrr! Det er koldt til morgen, +4 grader og let regn, af og til, som forsatte det meste af dagen. Vi afgik Korsør kl.0815 lige efter morgen mad, med kurs mod trafik separationen ved Storebælts Østlige bro.  På grund af 5 døgns udsigten og kraftig vind varsel, bestemt jeg at vi ikke skulle tage en sejl tur rundt Fyn, men holde os inden for Ø havet. Derfor tog vi Fylla for en kort smut tur under Øst broen, og tilbage igen for at blande os med store skibsfart.

034

Da Fylla igen var på vej syd over, og fri af trafik separationen, satte vi kurs mod dagens destination, Nakskov, der blev også sat sejl for at støtte motoren.

039

Pga. broen er lidt af et tilløbs stykke var undervisningen udsat til Kl.1000. På vej syd. over var der mange forskellige skib at se på, og bøjer at holde styr på, de ubefarende ror gænger havde også deres hænder fulde med at holde kursen, så de overhalende skibe ikke bliver forvirret.

Kl.1600 var vi ankommet til indsejlingen til Nakskov fjord og den snørklede farende som førte ind til Nakskov havn, som mest ligner kanal sejlads med bøjer tæt på, og ikke så langt ind til bredden mange stæder.

040

Kl.1750 var vi ankommet til Nakskov, og igen var der flere forældre der kom for at besøge deres voksne børn.

 

Onsdag d.02-10-13

Til morgen er der en meget flot sol opgang over Nakskov havn og fjord, med klar himmel og en svag østlig vind. KL.0830 afgik Fylla Nakskov og kl.1000 var vi ved anduvnings bøje til fjorden. Sejl blev sat og motoren stoppet og, kursen sat nord over til Nyborg.

041

Dagens vejrudsigt kom til at holde og i løbet af dagen stiger vinden i styrke til hård vind. Igen i dag bliver der rigeligt for de elever på dæks vagt at holde øje med. Der var ikke så mange store skibe, men mange bøjer og fiske garns flag, og små lyst fisker både. Kl.1430 bjærgede vi sejl og motorede ind til Nyborg hvor Fylla ankom kl.1530.

En tidlig ankomst til havn betyder ikke at eleverne får land lov. Undervisning skal fortsættes, og i dag var der svømnings øvelse i rednings dragter. Der var et par enkelte elever der var lidt skeptiske, med den ukendte oplevelse ved at svømme i havnen, men med lidt hjælp fra deres kolleger gik alt godt,€ det er bare sjovt.€

045044

Igen i aften efter aftens mad fik Fylla familie besøg. Det er godt at familie ville besøge deres børn medens de er på togt. Alle bragte kager med, så der var kage nok til aften kaffe, samt formiddags kaffe og efter middags kaffe om torsdag.

048

 

Torsdag d.03-10-13

Til morgen blæste vinden stadig hård fra ØSØ. Afgang var kl.0815, og bestemmelse havn sat til Faaborg, via Svendborg Sund.

052

Kl.0920 ved anduvnings bøjen til Nyborg fjord blev der sat lidt sejl, stag fokken og missan sejl. Vinden var nu SØ som gjorde det svært at holde Thurø rev for sejl, så blive det til en motor sejl sejlads syd over til Svendborg sund, hvor vi bjærgede missan sejl. Kl. 1400 ved Lehnskov pynt sat vi storsejlet og stoppede motoren, og Fylla fløj af sted i den kraftige SØ vind mod Faaborg.

I medens fortsat undervisning om formiddagen, og del prøver om eftermiddagen. De elever der var på dæks vagt eller ventede at komme til prøver hjælp med ned rigning af skibet. Da Fylla var på sommerens sidste togt er der tradition for at eleverne hjælp med at tage sejl ned, og pakke dem sammen.

043

Vi ankom Faaborg kl.1630 kort inden vinden tiltog til kulingsstyrke. I løbet af natten løjede vinden af til en hård ØSØ lig.

 

Fredag d.04-10-13

Kl.0740 det blæste hård vind til kuling fra ØSØ, så vi måtte af sted hvis Fylla skulle nå Ærøskøbing inden kl.1200. Før ankomst til Ærøskøbing skulle skibet gøres grundigt rent, og de sidste elever gennem går deres del prøver.

042

Med sådan en kraftig vind forfra kan Fylla ikke sejl mere end 3,8 kts. for motor. Det blev bestemt at sejle til Ærøskøbing via Højestene løbet, så at vi kunne hold os ind bag øerne, og bruge stag fokken og store sejl til fordel. I Højestene havde vi vinden næsten inden for tværs og vi klarede 6,8kts.

056

Kl.1215 var Fylla fortøjet ved silo kajen, hvor 28 stadige spøgende unge mennesker gik i land. De havde alle klaret deres første del prøver, og var nu klar til weekenden. Fylla skulle dog videre, og efter et møde med skibets DP (designated person)og en intern skibs SMS audit (sikkerheds kontrol). Forhalede vi Fylla til Svendborg, og Ring-Andersens skibsværft hvor vi gjorde klar til en uges værfs ophold, til udskiftning af bovsprydet, og en planke i fribordet (Skibets klædning over vandet).