Privat: Skippers dagbog

HF SØFART uge 15

Årets første togt


Mandag d. 8. april.

I dag er den første dag, af det første togt i 2013. Fylla ligger i Marstal havn klar til at modtage elever fra HF Søfart, Marstal VUC., Efter et meget koldt forår med is og sne som lage en dæmper på klargøringssæsonen, formåede mandskabet alligevel med deres professional arbejde at for skibet klar til sæsonen 2013.

Kl.1000 påmønstrede 17 elever, og Kl.1030 afgik vi Marstal, på en dejlig disset dag med svag Ø. lige vind, men inden vi nåede ud af renden kom der en tyk tåge banke, men i løbet af 1½t var det væk, og resterende af dagen var en meget flot solskinsdag, dog ingen vind til at snak om. På trods af den mangler vinden, blev der sat sejl. Kl.1200 rundede Fylla syd spidsen af Langeland, og kursen blev lagt N-over igennem Store Bælt, i det flotteste forårs vejr. Ved Sol nedgang sejlede vi under Storebælts Ø. bro, og kl.2130 lå vi til ankers i en lille vig i den Sydlige del af Musholm Bugt. Kort sagt, var dagen en flot natur oplevelser til søs.

 

Tirsdag d. 9. april

Kl. 0715 bliver ankeret hævet, og med sol opgang i ryggen og en Ø. lige brise forlader vi vigen. Kl.0900 tiltog vinden til en frisk brise, så alle sejl bliver sat. Bestemmelses havnen var Middelfart, og med en tiltagende vind stormede Fylla af sted mod nord Fyn. Kl.1200 da vi rundede Fynshovede var vinden ØSØ så vi halsede rund til Bb. halse til en W. lig kurs, bredfokken bliver sat, og Fylla flyver af sted tværs over det N Fynske farvand. Vinden var konstant tiltagende, og kort efter vi rundede Æbelø kl.1438 var vi flere gange oppe og sejlede 9kts, som er meget godt for den gamle dame, men pga. vinden tiltog til hård Ø. lig bjærgede mandskabet og eleverne spidserne og bredfokken. Vi holdt stadige 8 kts. Brr., man blive meget afkølet i så megen vind på et åbent dæk.

Ved Strib fyr bjærgede eleverne sejl, og gør klar til anløb, ved Middelfart. I Middelfart var kajen optaget af specielle opmålings og uddybnings fartøjer, så vi skulle forhale videre til Kolding. Kl.1930 fortøjede Fylla ved Kolding Havn, og så sluttede en fantastiske sejl dag.

 

 

Onsdag d. 10. april

Vinden har lagt sig meget i løbet af natten og var nu en jævn Ø. lig brise. Kl.0730 sejlede Fylla ud af havnen, og stævnede ud mod Snævringen i det N. lige Lille Bælt. Ved Stenderup Hage blev der sat alle undersejl og stoppet for motoren. Med en god jævn frisk Ø. lig vind gjorde Fylla en god fart S-over mod vores destinations havn, Faaborg. Kl. 1315 begyndt det at regne Brrrrrrr, meget koldt, og kl.X, ca., lige ud fra Helnæs Fyr tiltog vinden til frisk, og sammen med den tiltagende regn, sprang vinden om i SØ. Alle sejl bliver bjærget af dæks vagten, og motoren sat i gang. De elever der var beskæftiget med undervisning i banjen forsatte deres opgaver, medens kabys vagten forsøget at finde opskriften på en god kage. Det lykkedes kabys holdet at bage en fremragende chokolade kage som varmede alle på dæks vagten, helt ud til finger spidserne. KL.1700 var vi fortøjet ved Fåborg inder havn. Regnen var nu næsten holdt op, næsten.

 

Torsdag d. 11. april

I løbet af natten bliver den kolde regn udskiftet med en meget kold tåge. På et tidspunkt var der tvivl om vi kunne forlade havnen. Men ca. kl. 0800 lettede tåget nok så vi kunne se de andre skibe i havnen og indsejlingen. Så var der afgang, inden tågen lukkede til igen. Planen var at Fylla skulle anløbe Marstal kl.1300, men på grund af det ringe sigtbarhed besluttede jeg ikke at prøve heldet med Mørke Dybet i så ringe sigtbarhed, trods radar og GPS. Sigtbarheden var meget ringe, og vi motorerde af sted i vores egen lille vindstille verden, og eleverne virkelige fik afprøvet hvad det betyder at holde udkik, og dens betydning. Af og til kun man næsten ikke se skibets længde. Da vi nærmede anduvnings bøjen til Ærøskøbing tog vi farten af skibet og ventede indtil færge afgang kl.1145. Hvorefter vi anløb havnen. Kl. 1215. var Fylla fortøjet og motor stoppet af, og vi tog afsked med eleverne.

Så sluttede et spændende første togt for 2013.