Privat: Skippers dagbog

Torsdag d.30 maj.

Fredericia og Kolding 004

Skibene ankommer Fredericia

Efter et vel lykket togt med Åldalsskolen skulle vi videre til andre opgaver med Fylla.

Vi forhallede til Fredericia, om eftermiddag den samme dag, til en weekends event som hedder €Tall Ships Fredericia€. Flere charter skonnerter, skole skibe, forenings skibe, og privat ejet traditions fartøjer var samlet ved invitation, til en stor by fest. Samtlige fartøjer præsentere hver deres speciel inden for traditions skibs sejlads. Kajerne var ful  af folk om dagen, og byens gader vibrerede af dans og musik om aften.

Fredericia og Kolding 006

Mandskabet på Fylla gjorde deres til at vise og fortælle de om bord inviteret gæster hvad et lejerskole togt på Fylla betyder og indeholder. Flere skole lærer blev overrasket, da de ikke kendte til  sådan et tilbud for skole.

Fredericia og Kolding 015

Festlige indslag ved Tall Ships Fredericia

Fredericia og Kolding 024

Afgang Fredericia med den gamle damper Bjørn

Søndag d.2.juni

Men alle fester slutter på et tidspunkt, og om aftenen  forhalled vi Fylla til Kolding.

Fredericia og Kolding 029

Fylla ved Kolding Fjord Hotel bro

Sejlskibet Frem af Kolding som havde nogle aftens togter på Kolding Fjord kunne ikke nå frem til opgaverene, fordi deres værft ophold blev længer end plan lagte.

Så, for i sidste par dage har vi lært Kolding fjord godt at kende, sammen med det lokale sejlskib Else Magrethe. Vi også fandt ud af med lidt øvelse kunne  Fylla ligger til Kolding Fords Hotel bro, på trods af søkortet siger at der kun er 2m for enden af broen. Fylla har en dybgang af 3,1m.

Torsdag d.6 juni

I dag forhallede vi tilbage til Fredericia gammel havn for at bunker vand og proviantere, og gøre klar til et dags togt på Vejle fjord på lørdag med gæster fra DLG.

Fredag d. 7 juni

uge 24 003

Kl.0800 afgik  Fylla Fredericia med kurs mod Vejle havn. Vejret var varmt og solrigt, næsten ingen vind. En kraftig medstrøm på vej ud af Lille Bælt hjælp meget med at forkorte, sejl tiden til Vejle.  Ved ankomst til Vejle lagde vi os sammen med Fulton, Marthe og Gabrial Heberon . Det er mange år siden at så mange træ master har været samlet i Vejle, og det tril trak mange lokale folk ned til havnen.

Til min overraskelse kom der også tre ældre folk som har sejlet med Fylla medens det var i Grønlands farten i 50€™. Dvs. at de kendte til Fylla da den havde båd motor og sejl.

Leif Høj, 82 år var matros om bord da han var 16-18 år gammel.

uge 24 004

Leif Høj

Kaj Hansen  arbejde for KGH som tømmer handler i Nuuk, og rejste flere gange med Fylla da den var lastet med tømmer.

Anso Hansen (gift med Kaj) var spejder og sygehjælper om bord da Fylla var en slags syge station medens der var meslinger epidemi i Grønland.

uge 24 005

Anso Hansen

Det var meget interessante at tale med disse menneske, og høre om deres erindringer, som jeg har noteret og skal bruge i forbindelse med  bogen om Fylla.

Lørdag d.8 juni

Fra Kl. 1300 til  kl. 1730 havde vi gæster om bord fra DLG til en eftermiddag sejlads . Sejladsen forgik i selskab med Fulton og Adventure af Vejle.

Vi satte sejl i havnen og gled stille og roligt ud af havnen til Vejle fjord på en svag W. lige brise. Vi brugte motoren til hjemvejen. Mange havde håbet at vi ville komme ud i åbent hav,  vi skulle forklare dem at Vejle er mange flere timer væk fra Østersøen en vi havde tid til, men alle fik en god sejlads alligevel.

Kort efter gæsterne var gået fra bord, vendte vi Fylla om, afgik Vejle og satte kursen mod Svendborg via Tragten og Lille bælt. Med en svag til let NW brise, og for motor og sejl nåede vi Svendborg i god tid.

Det var en klar himmel næsten hele natten, og udtrykket €de lyse sommer nætter€ kom virkelig til deres ret.

Vi ankom Ring-Andersen skibs værft kl. 0545 søndag d.9., og langfarten for denne gang var overstået.