Privat: Skippers dagbog

Togt 2 Uge 16 HF Soefart 2Q Marstal

Tirsadag d.14. Efter en travl weekend i fint vejr, med maling og lakering, var det tid at komme af sted igen, med eleverne fra 2Q HF søfart Marstal. Efter alle var påmønstret var der en gennemgang af skibets sikkerheds procedure og derefter afgang kl.1000 i regn, og koldt blæse vejr. Bestemmelses havn var Nyborg, syd om Langeland. Sejl var sat så snart Fylla var klar af Marstal sejl rende, og da vi passerede Kelds knor fyr blev der sat lidt mere sejl, og vi gjorde god fart resten af vejen til Nyborg. Der var regn, og disset det mest af vejen, som holdt op kort før Nyborg.

TOGT 2 uge 16 001

Aftens mad bliver spist på vej ind i fjorden, og vi ankom havnen kl.0700, OK; kl.1857 for at være nøjagtig, da eleverne havde et væde mål om ankomst tidspunkt.

Onsdag d.15. Det var lidt overskyet til morgen, men ellers en flot morgen stund. Vejr udsigten lovede dog opklaring  med en masser af sol, og en hel del kraftig blæst i løbet af dagen, med nogle få kraftige regn byger til aften. Det kom til at holde stik.

dag 4 001

Kl.0900 afgik vi Nyborg mod Kerteminde med en let SW-lig brise. Kl.1130 motorsejlede Fylla under Storbælts Øst bro, vinden var kraftig tiltagende fra W og kl.1300 stoppede vi motoren. Med kun skonnert sejle og stag fok sat, krydsede vi V. over mod Kerteminde.  Til tider klarede vi 5½kts. Vinden nærmede sig de 15m/s, der var en del sol. Flot sejl vejr.

dag 4 002dag 4 007

Kl.1715 ankom vi Kerteminde, og kort derefter kom der nogle kraftige kolde vinde og regn byge. Alle træk sig under dæk til en hyggeligt aften.

Torsdag d.16. Det tegner til at blive en dejlig dag med masser af sol, og vind, for sejladsen til Lunkebugten ved Svendborg sund, hvor vi skal anker for i aften. Kort efter afgang kl.0830 bliver der sat sejl, og kursen sat mod øst broen ved storbælt.  Med en kraftig S. gående strøm, og NW. lig brise, strøg Fylla af sted og kl.1055 sejlede vi under broen.

dag 4 004

Kursen derefter bliver ændret mod Svendborgsund, med en hård vind forend for tværs var det en dejlig sejlads til Thurø rev, hvor sejl blev bjærget, og motoren sat i gang. Kl.1714 lod vi ankeret gå, nogle få meter fra Valdemar slots bro.

dag 4 011dag 4 015

Om aftenen var der ekstra læsning for samtlige elever, da de skal til prøve på mandag. Ved solnedgang samlede der sig tusindvis af hav måger på vandet ved kysten i læ af slot skoven, der var et ordenligt spektakel fra dem.

dag 4 014

Vinden loddet af omkring kl.2000, og himlen var stjern klar og det blev koldt.

Fridag d.17. I dag er den sidste dag med HF Søfart for denne gang. Dagen begyndte med en flot solopgang, efter en meget stille nat. Det eneste der forstyrrede nattens fred, var den larm hav mågerne ved Valdemar slot skov lavede (så meget ro var der dog ikke).

dag 4 017

KL.0830 hævede eleverne ankeret, og så var det undervejs for motor i solskin gennem Svendborg sund og videre til Ærøskøbing via rev krogen. Ved Avernakø kom en god brise, og bred fokken bliver  sat, men vinden forsvandt igen, og vi måtte motor til Ærøskøbing.

komformanterweekend 001

Fylla ankom kl.1315 og kort derefter sagde vi farvel til 2Q HF eleverne for denne gang. Vi ønsker dem alle det bedste med deres prøver næste uge, og glædes os til et på gensyn i Sept. Som 3. års elever.

komformanterweekend 002

Kl.1400 var det afgang igen mod Svenborg for at være klar for det næste togt som starter fra Svendborg.