Privat: Skippers dagbog

Togt Nr.22 Uge 39 Maritime HF 1.p. Marstal

Togt 22 Uge 39. Maritime HF 1.P. Marstal

Mandag d.22-09-2014.

Kl. 0930 ankom jeg havnen med ugens proviant. Eleverne var i gang med at indkvarter sig, og styrmanden var beskæftiget med bunkering af diesel olie fra tank vognen. Med hjælp fra eleverne bliver provianten pakket hurtigt væk, og vi var snart klar til afgang.

Desværre, manglede vi klassens navigations lærer som var strandet på Als. Pga. kraftige blæst var hans færge til Ærø kunne ikke anløbe Fyns Hav, og han måtte derfor køre uden om til Svendborg for at tage færgen til Ærøskøbing. Den samme kraftige blæst forsinkede også Fyllas afgang, og vi kom først ud af Marstal havn kl.1230. Medens vi ventede bliver der undervist i de forskellige dele af skibet.

HF Soefart 1.P 002

Pga. kraftig strøm ved indsejlingen til Marstal havn, og vind retningen, måtte vi vende Fylla i havnen ved brug af fortøjnings trosser, og motoren på fuld kraft. Under manøvren sprang en af fortøjninger, men ingen kom til skade, og vi sejlede lige ud af havnen.

HF Soefart 1.P 009HF Soefart 1.P 008

Med stærk kuling varsel for vestlig øster søen, bliver det bestemt at holde Fylla inden skærs, og arbejde vores vej til Svenborg mod vind og stærk strøm via Mørke dybet. Ved Svendborg sund tiltog strømen til næsten 4.kts. imod. Nogle af bøjerne ved Svendborg havn var af og til trukket under vand af strøme

Hjoertoe faerg, 6 passager og en bil

n.

Fylla bliver lagt til Pakhus kajen Svendborg kl.1730. Den første dag til søs havde været blæsende, kold men dog tørt.

Tirsdag d.23-09-2014.

Fra morgen stunden var det solrigt, og næsten vind stille. Efterårs €jævn døgn€ begyndte flot, så det var bare med at komme ud af havnen, og motor vores vej vest over mod Jylland. Nord om Avernakø og Syd om Lyø. Ved ca. kl. 1300 var vi ved Fynshav på Øst kyst af Als.

HF Soefart 1.P 011

Sidste uge fik vi en flænge i skonnert sejlet. Det havde været til reparationer i løbet af weekenden, og medens vi sejlede for motor hjælp eleverne med at slå sejlende under og derefter sætte den. Hele dagen var vinden let til svag fra vest så det var en motor sejl tur hele vejen til Aabenraa. Hvor vi ankom kl.1800.

maden skal laves trods vind og vejret

Kursen til Aabenraa tog os forbi Skarø, Avernakø, Syd om Lyø og Nord om Als. En del af vejen havde vi selskab af museums fragt skibet €Caroline S€ som var på vej til Haderslev for en last af foder stoffer til fiske dams brug.

Onsdag d.24-09-2014.

Allerede til morgen kl.0700 var Aabenraa havn fuld af aktivitet. Der var mange last biler som ventede for at laste, og transportere deres last til deres modtager inde i landet.

Kl.0815 var der afgang mod Assens. Så det var ned af bakken sejlads, med viden agter inden. Der bliver sat sejl lige uden for havnen. Dagen var disset overskyet og det så ud til at blive regne. Omkring middag var vi syd for Årøsund, der loddet vinden helt af, og himlen lyste en smule op. En time senere var vinden igen taget til, kraftig blæst og det begyndte at regne.

HF Soefart 1.P 016

Kl.1530 bjærgede vi sejl og kl.1615 lå Fylla til kaj ved midt molen i Assens havn. Regnen tiltog meget, og vinden forsatte at blæse fra VSV. Men eftermiddags undervisning skulle forsættes. Eleverne skulle have øvelse i at svømme i rednings dragter rundt i havne bassinet, regn og blæst var bare et ekstra plus for oplevelsen.

HF Soefart 1.P 025HF Soefart 1.P 021

Alt gik godt, og oplevelsen var stor. kl.1800 var alle elever igen tør og varme. De var nu klar til en god gang aftens mad, af stegt fisk med ris og grønsager.

HF Soefart 1.P 026

Inden på kajen om aften var der også aktivitet. Blåmusling fisker skulle losse deres fangst, og eleverne fik aftenen fri for en by tur.

Torsdag d.25-09-2014

Afgang Assens kl.0845, en lidt langsomt start til morgen. Det blæste stadigt fra vestlig retning med lidt regn af til. Kort efter afgang bliver der sat sejl, og Fylla var undervejs syd over mod Troense. Med en god fart af omkring 6½kts.

HF Soefart 1.P 033HF Soefart 1.P 018

Undervisning påbegyndte efter formiddags kaffen. Der skulle sættes sejl og ryddes op først. Til middag var de sidste lektier gennem gået og klassens del test kunne påbegyndes. Flere af eleverne læste op af deres opgave bøger, og andre øvede sig med knob og stik.

Dagen var tør indtil vi nåede Svendborg sund ca. kl.1530, så begyndte det at regne meget. Da vi passered Egeholm bjærgede vi sejl og forsatte for motor mod en meget kraftige strøm. Fylla ankom Troense lidt i kl.1800. Vi lage til ved den gamle dampskibs bro.

HF Soefart 1.P 031HF Soefart 1.P 035

Da Troense er en meget stille by nu til dags, bliver der holdt films aftenen om bord, efter aftens rengøring. Der bliver vist en sejl skibs film fra dengang England og Frankrig var i krig. (Master and Commander)

Fredag d.26-09-2014

Afgang i dag bliver før morgen maden. Da vi skulle ankomme Marstal tidligt. Vores lærer skulle nå færgen hjem til Als. Efter et hurtigt kik i DMI€™s beregninger af strøm retning, og vand stand, kunne vi se at det var mugligt at sejle under Langelands broen og forbi Rudkøbing.

HF Soefart 1.P 037HF Soefart 1.P 039

Det var en let SV vind som gjorde det muligt at sætte lidt sejl for en korter tid. Fylla ankom Marstal kl.1130.

HF Soefart 1.P 036

Eleverne og mandskab tog afsked efter en god uge, og siger på gensyn næste år.