Privat: Skippers dagbog

Togt nr.21 uge 38 Martime HF 1.O Marstal

Togt nr. 21 uge 38 Martime HF 1.0 Marstal

Mandag d.15-09-14

Regnen var holdt op, men det blæste godt da eleverne fra første års Maritime HF Marstal dukkede op på kajen ved Fylla.

Efter en times tid var alle eleverne påmønstret og indkvarteret, og proviant stuvet væk på rette plads. Så skulle der brugs en halv times tid til at forklare sikkerheds mønstringer, tildeles eleverne deres pladser ved afgang og ankomst til havn.

Kl. 1015 afgik vi Marstal synder ud mod Marstal Bugt og derefter blev kursen sat øst over mod Sønderborg. Så snart vi var klar af sejl renden blev der sat sejl, og motoren stoppet af. Med den kraftige vind lavede Fylla en god tid og kl. 1730 ankom vi til Sønderborg, men vores normalle ligge plads var ikke fri, fordi det var optaget af Noa€™s ark, ja! det er rigtigt Noas Ark var kommet til Sønderborg. Vi var nød til at ligge til i Sønderborgs nord havn.

uge 37 2014 029uge 37 2014 033

Tirsdag d.16-09-14

Så snart eleverne var færdige med morgen rengøring var der afgang fra Sønderborg. Sejl bliver sat i havnen og vi motor sejlede nord over igennem Als sund. For enden af sundet bliver motoren stoppet, og vi fortsatte for sejl mod Årø sund.

blue hf 18-09 005blue hf 18-09 004 a

Undervisning af eleverne fortsatte som sædvandligt, dæks vagten drejede, og solen kom frem. Der var en dejligt jævn brise, og kort sagt en meget flot dag.

blue hf 18-09 003

Ved ankomsten til Årøsund ca. kl.1400 bliver motoren sat i gang , sejl bjærget . Det bliver bestemt at vi skulle til Haderslev, da vi ikke havde besøgte byen i år. Det er en meget flot og lang indsejling, så eleverne fik nogle gode erfaringer med at styre skibet, mellem bøjerne, i den smalle sejl renden ind til Haderslev.

blue hf 18-09 009

Vi ankom Haderslev havn kl.1630, og flere af eleverne var glade for en fri eftermiddag i havnen, til at handle bla. cigaretter. Lidt senere ankom to Hollandske skonnerter, det er et sjældent syn i Haderslev havn.

Onsdag d.17-09-14

Afgang fra Haderslev var Kl.8010 kort efter morgen mad, og morgen rengøring bliver klaret undervejs. I dag skulle vi ikke så langt, bare over til den anden side af Lille bælt, til Assens havn. Der skulle dog klares en del undervisning, og farvandet byder på mange øvelses mugligheder.

blue hf 18-09 006

Sejl turen ud af Haderslev fjord tidligt om morgen er altid flot. Efter vi havde forladt fjorden fortsatte vi for motor mod Snævringen i det Nordlig Lille Bælt. Lige før Stenderup Hage satte vi alle sejl, og Fylla sejlede syd over mod Assens.

blue hf 18-09 007

I løbet af eftermiddag drejede vind om i SØ. Vi måtte krydse videre mod Assens, og senere starter vi motoren, så vi kunne nå havnen inden kl.1630, da eleverne skulle afprøve deres rednings dragter i havne bassinet.

blue hf 18-09 012blue hf 18-09 011

Aftenen forgik stille og roligt med flere elever der øver sig i at lave knob og stik. Flere af natte vagterne øver sig også med knop og stik, så de bliver klar til del prøven i over morgen.

Torsdag d.18-09-14

Til morgen var der en fin NØ brise der lovede godt for sejladsen til Faaborg, men kort efter vi havde sat sejl drejede den østlige, og omkring middag om til SØ.

blue hf 18-09 002

ØH!     vi måtte starte motoren igen, og motor sejle til Faaborg, for at overholde en aftale kl.1700.Heldigvis forsatte solen med at skinne og vinden bliver mindre en 6 m/s.

Undervisningen fortsatte på trods af sejl sætning, og bjærgning. I løbet af dagen bliver der underviste i brug af nød brandpumpen, ild slukker, og stråle rør. Eleverne bliver også viste rundt i Fyllas maskinrum som en del af deres maskine lærer kursus. På trods af maskineriet om bord ikke er stort, har den alle de samme elementer, og maskiner som forefindes i et stort fragt skib.

blue hf 18-09 008blue hf 18-09 010

Om eftermiddagen påbegynd elevernes del test, hvor det endeligt gik op for eleverne at det ikke bar er et sejl togt de er ude på, men en arbejdes plads hvor der skal lærers, og erfares mange nye ting.

Ved ankomsten til Faaborg var der rimeligt stille omkring havnen, et tegn på at sommeren går på held. Det forhindrede ikke eleverne i at hygge sig, og at invitér familier og venner om bord til en rundvisning.

Fridag d.19-09-2014

Den sidste dag om bord Fylla for eleverne fra 1.O. fra Marstal, denne gang, startede med afgang kl.0800. efter morgen maden. Vinden var svag østlig og vi måtte motor til Marstal, syd over igennem ø-havet.

uge 37 2014 037uge 37 2014 038

Kl.1200 var vi ved den nordlige ende af Mørke dybet, og kl.1230 havde vi nået til anduvningen til Marstal. Undervejs drejede dæks vagten, kabys tørnen, og der blev taget del test prøven af det sidste hold elever. Fylla bliver også gjort rent, og klar til ankomsten, til weekend ophold i Marstal.

Kl.1330 ankom Fylla Marstal. Efter skibet var klar for weekenden, mønstrede eleverne af, med et på gensyn næste år fra besætningen.