Privat: Skippers dagbog

Togt nr. 19 uge 36 Maritime HF 3.P. Marstal

Togt nr. 19 uge 36 Martime HF 3.P. Marstal

Mandag d.01-09-14

Kl.0930, påmønstrede 22 3. års elever fra Marstal HF VUC og KL.1015 var der afgang mod Flensborg. På vej over Marstal Bugt med den flotte øster lig vind, havde vi kurs mod Flensborg dette måtte vi ændre til Sønderborg pga aftagende vind.

Blue HF uge 36 016

Det var en flot dag ud på havet med efterårs første hold af HF elever. Undervisning påbegyndte lige efter frokost, og fortsatte ind til kl.1700 kort, før vi ankom Sønderborg. På dækket var der undervisning i ror, kompas og søvejs regler, medens ved navigations bordet er der rute planlægning, og ned i banjen er der tankskibs undervisning med klassens lærer.

Blue HF uge 36 012

De elever der har eftermiddags kabys tjeneste er i gang med at lave eftermiddags kage og aftens mad. Dagens ret bliver lasagne, det for vi tit om bord Fylla, næsten hver mandag.

Vi ankom Sønderborg KL.1750.

Tirsdag d.02-09-14

I løbet af natten havde vi fået gæster, den gammel tyske skonnert €Zuversicht€ de skule videre til Masholm, og afgik Sønderborg kl.0845 sammen med os. Fyllas destination var Flensborg.

Vi satte sejl på vej ud af havnen, og slukkede for motoren kort efter. Motoren bliver først sat i gang igen ved indsejlingen til Flensborg havn kl.1630. Kl.1715 ankom vi Flensborg Stadt havn. Hele dagen har der været en pæn østlig brise og næsten klar himmel.

Blue HF uge 36 017Blue HF uge 36 011

Undervisning om bord startede kl.0900 med ½ t. til frokost, og slutter kl.1700. Fordi de er 3. års elever og det er deres 3. gang de sejler med Fylla, er skibets daglige rutine nemt at overkom, og derved kan eleverne koncentrer sig mere om deres undervisnings opgaver.

Blue HF uge 36 009Blue HF uge 36 015

I aften kl.1930 er der land lov for alle, og der skal fejreres deres sidste togt med Fylla, men med omtanke, i morgen er trods alt en arbejdsdag.

Onsdag d.03-09-14

Det var delvis tåget til morgen i Flensborg havn med total vind stille, men kl.0800 var der kommet en svag østlig brise der driv tågen væk.

Billede2366_001

Kl.0830 Afgik vi Flensborg for motor. Planen var at sejl natten i gennem, fra Flensborg, Syd om Als, Marstal bugt, Store Bælt, Svendborg Sund, og til sidst for at ende med Faaborg havn ca. kl1630 torsdag. Som man ved, alt kan planes, for igen at ændres.. Det vil siges at vi opdagede at vi var løbet tør for mælk, smør og æg, men heldigvis var Bagenkop havn kun en lille afstikker fra ruten, so vi smuttede der ind for at handle.

Billede2369Billede2371

Hele dagen var vinden østlig mellem 3 0g 6 m/s, så vi motort ind til kl.2100 . På dette tidspunkt var Fylla i den Syd ende af Store bælt, hvor vi slukkede for motoren, satte alle sejl, og sejlede nord over i Stor Bælt. Vinden natten i gennem var jævn, og himlen klar med en ½ måne.

Billede2379

Der var mange store skibe undervejs, passager skibe , tank skibe, som gjorde det interessant for eleverne på natte vagten. Kl. 2400 var Fylla lidt nord for Spodsbjerg på Langeland.

Torsdag d. 04-09-14

Kl. 0500 rundede Fylla Langesand, og fortsatte kursen syd over mod Svendborg sund. Kl.0850 rundede vi Thurø rev og stævnede ind til Svendborg sund. Vinden var stadig østlig og jævn, og en klar himmel. Den østlig vind og dens jævn styrke gjord det muligt at sejle Svendborg Sund for sejl, hele vejen.

Billede2372Blue HF uge 36 018

Ved ankomst til den vestlig ende af Svendborg sund bliver spidserne sat, og alle andre sejl bjærgede, da vi ikke skulle ankomme Faaborg før kl.1600. Med kun spidserne sat klarede vi alligevel 3 sm/t.

På vej ud af Svendborg sund havde vi selskab af en Hollandske ketch, der var på vej til Søby. Vi fortsatte sejladsen vest om Bjørnø, og ankom Faaborg kl.1630.

Fredag d.05-09-14

Med en svag sydlig brise og en disset morgen stund afgik vi Faaborg kl.0800 lige efter morgen madden. På den sidste dag af dette togt sejlede vi vest om Bjørnø, Avernakø og i gennem Mørke dybet til Marstal hvor vi ankom kl.1330.

Billede2376

Undervejs til Marstal skulle de sidste elever op til deres del prøve i sømandskab, som alle bestod. Godt klaret af dem.

Det var det sidste togt for disse elever med Fylla, og vi ønsker alle god vind frem over.-