Privat: Skippers dagbog

Togt 17 uge 35 Rungsted Skole

Mandag d.25-08-14

Efter en hel uge af regn og rusk lovede vejr udsigten en uge med svag vind, og en hel del sol, lidt stigende temperatur. Dette var gode nyheder for de 26 elever fra Rungsted skolen der på mønstrede Fylla .

Rungsted Skolen 026

Efter tildeling af køjer og vagter samt sikkerheds instruktioner var vi klar til afgang mod dagens destination, Nyborg. Vinden var SV ca. 5m/s. Sejl bliver sat da vi passerede Valdemar slot på Tåsinge, og motoren stoppet.

Det var en flot sejlads op langs Fyns Øst kyst, ind til Nyborg fjord hvor sejl bliver bjærget. Fylla ankom Nyborg havn kl.1710.

Rungsted Skolen 033

Eleverne glæde sig til aftens orlov, og mugligheden til handle slik og sodavand, samt et langt bruse bad. Kl.2230 var alle tilbage og der var stille om bord, det havde været en lang dag for eleverne, fra Rungsted til Nyborg.

Tirsdag d.26-08-14.

Næsten ingen vind til morgen, men en flot sol opgang. Med solen kom der en svag vind.

Rungsted Skolen 025

Kl.0900 afgik vi Nyborg havn med kurs mod Kerteminde. Så snart vi var ude af havnen begyndt eleverne at sætte sejl, og vi stoppet motoren. En hel del af eleverne er allerede begyndt at finde ud af tov enderne, som gør det sjover at sætte sejl, både for eleverne og mandskabet.

Rungsted Skolen 035

Kl.1140 sejlede vi under storbælts øst bro, men på vej under broen drejede vinden om i nord og vi måtte sætte motoren i gang, men kl.1300 da Fylla var godt klar af broen og et stykke op i Kerteminde Bugt bliver motoren atter stoppet, og vi fortsatte for sejl mod Kerteminde.

Rungsted Skolen 028

Eleverne bjærgede sejl ca.kl.1600 og kl.1648 lå Fylla til kajs ved Kerteminde. Til eftermiddag fik køkken holdet et lille uhel, komfuret gik ud . Det betyder, at flæske stegen blev ikke stegt, men med lidt hjælp fra styrmanden bliver den redet. Aftens mad bliver kun lidt forsinket. Ca. 15 min Den smagte godt, og stegen var gennem stegt.

Onsdag d.27-08-14

Kl.0800 afgang fra Kerteminde før morgen rengøring. Vinden var svag fra NV med tegn på titagende i løbet af dagen. Så det var med at komme ad sted, med kurs mod Nakskov.

Kl. 0900 bliver sat sejl og vi forsatte syd over for motor og sejl. Kort før Storbælts Øst bro var der en god vind og alle sejl sat inklusive bredfok og topsejl. Kl.1400 forsvandt vinden til ingen ting, og vi bliver nød til at  motor resten af vejen til Nakskov. Hvor  Fylla ankom kl.2000.

Rungsted Skolen 032Rungsted Skolen 036

Om eftermiddag var vejret meget flot, med tørt luft, blå himmel og lunt. Vi sejlede forbi flere sejl skibe, alle sejlede for motor. Vi bliver  overhalet af et Dansk militær skib for fuld kraft. Hækbølgen var så kraftig at kartoflerne næsten røg på dørken i kabyssen.

Der bliver også hugget på dækket i det dejlige vejr, skrevet i dagbogen, og læste op fra nogle af elevernes egen historier, inspireret af fantasiful sø rejser.

Rungsted Skolen 031

Natten i Nakskov var meget stille. Ikke lige som for 20 år siden, da Nakskov var meget aktiv skibsværfts havn. Der var dog en enkelt bil som parkerede ved siden af Fylla for en kort tid

Torsdag d.28-08-14Rungsted Skolen 043

Da vi skulle ankomme til dagens destinations havn, Marstal omkring kl.1430, var vi allerede undervejs fra Nakskov kl.0745, kort før morgenmad. Vinden var vestlig, men meget svag, og morgen solen varmede på ryggen. Det var dejligt at spise morgen mad oppe på dækket medens vi sejlede ud af Nakskov fjord. Det hele var meget romantik med svaner, ænder og et par fiske både som passede deres fiske garn.

Rungsted Skolen 019

Kl.0900 var vi ude i store bælt på vej syd over i total vind stille. Bort set fra den manglende vind var dagen meget skøn. Vi passered Keldsnor Fyr kl.1115, rundede vi syd spidsen af Langeland og fortsatte rejsen over Marstal bugt. Vi ankom Marstal kl.1450.

Rungsted Skolen 023Rungsted Skolen 021

Eftermiddagen i Marstal bliver brugt på Marstal søfarts museum, og derefter en gå tur gennem de smalle gyder i byen. Der var også tid til at handle de obligatoriske slik og soda vand til aftenen.

Fridag d.29-08-14

De to sidste dages vejr med flot sol og tør luft skiftede brat i løbet af natten. Vi vågnede til fugt og let regn. Heldigvis holdt regnen op lige før afgang, men det bliver atter fugtigt og overskyet, men stadig meget svag vind på elevernes sidste dag om bord.

Rungsted Skolen 024

Vi afgik Marstal kl.0820 mod Svendborg via Mørke dybet og Højestene løbet. På vej til Svendborg gjorde eleverne skibet ekstra rent og pakkede deres tasker for hjem rejsen. Undervejs var der også tid til at læse op fra flere af elevernes martime relateret historie som de havde skrevet som et klasse projekt. Der blev også sat lidt sejl.

Ved ankomsten til Svendborg var det igen opholds vejr, og vi fik sagt farvel til vores energetiske elever fra Rungsted i ro og mag. Kort efter de havde forladt Fylla fik vi meget regn med torden. Jeg håber at eleverne og deres lærer nåede banegården inden regn kom.