Privat: Skippers dagbog

Togt 11 uge 27 Vejen Ungdomsskolen

Mandag d.30-06-14

Kl.1000 Hudes Pakhus kaj, Svendborg lå Fylla klar til en nye uge med unge menneske. Kl.1005 kørte en mindre bus op på siden af land gangen, og 18 piger og drenge nærmest væltede ud af bussens side dør. Kort efter ankom deres lærer i egen bil.

Efter de sædvanlige introduktioner, og sikkerheds instruktion, og indkvarteringer var vi klar til afgang kl.1100. Vi Stævnede vester ud fra Svendborg Sund med aftens destination, Lyø. Vinden var vest lig, som betød at vi skulle krydse hele vejen til Lyø. Flere af eleverne kunne ikke forstå, hvorfor kunne vi ikke sejl for sejl, lige ret imod Lyø, og alt det frem og tilbage sejlads var for eleverne split tid.

Vejen ungdomsskole 012 Vejen ungdomsskole 013

Alle var glade da vi nåede Lyø, hvor de efter aftens rengøring fik de land lov, til svømning, og at gå turen op til øens købmand, men ach! den var lukket for aftenen. Ved aftens mønstring blev eleverne lovet tid om morgen til at handle ved købmanden inden vi sejlede fra Lyø.

Vejen ungdomsskole 014

Der var en hyggeligt aften om bord, med kort spil, snak, musik og frisk bagte pandekage.

Tirsdag d.01-07-14

Natten forløb stille og roligt, og vinden var loddet meget af. Kl.0830 kort efter morgen mad, og morgen rengøring fik eleverne land lov, som lovede, så de kunne handle ind (mest slik), og en del cigaretter. Den lokale købmand må havde været overordentligt glad da 18 unge mennesker trådt ind i hans butik kl.0900 om morgen, og alle med 100kr som de trængte til at bruge.

vegen ungdomsskole dag 2 003 vegen ungdomsskole dag 2 004

Kl.1000 var alle om bord igen og Fylla var klar til afgang. Vinden var tiltaget lidt til ca. 8m/s fra vest. Så det så ud til at blive en god dags sejllads nord om Als over mod Kalvø i Genner bugten, hvor vi skulle anker op for natten.

vegen ungdomsskole dag 2 002

Sejl bliver sat ved Lyø Ttrille og motoren stoppede af ca. 2 t. senere ved Heste skov rev. Vinden var rent vest, så vi skulle krydse Fylla op mod vinden ind til kl.1630 da vi atter satte motoren i gang ,ved en aftagende brise og syd om Barsø ind i Genner bugt. Kl.1800 droppede vi anker ved Kalve øen.

vegen ungdomsskole dag 2 008 vegen ungdomsskole dag 2 011

Efter oprydning, fra aftens maden, var der svømning fra skibet, og roning i Fyllas jolle, samt klatring i masten. Vinden var næste loddet helt af, og vandet var varmt efter udsagn fra eleverne. Sidst på aften var der også lidt sang og guitar musik på dækket.

vegen ungdomsskole dag 2 009vejen ungdom 001 vejen ungdom 002

Onsdag d.02-07-14

Det var så stille til morgen vi kunne hører fuglene synge deres morgen sang i træerne langs bugtens bred. Vinden var svag fra nord vest ca.3-5 m/s. og solen skinnede mellem sprækker i skyerne.

vejen ungdom 003

Ca. Kl.0930 påbegyndte eleverne at hive anker op.  Kort før ankeret lettede bunden bliver skonnert sejl sat, og så snart anker var fri af vand over fladen, bliver inde og ydre klyver sat. Fylla fik styre fart, og vi gled stille og roligt ud af bugten ved Kalvø, til lyden af vinden i træerne, og fuglenes sang.

vejen ungdom 005

Ved dagens sejlads tog Fylla nord om Barsø, syd over mod Als fjord og videre til Als Sund. Sejl bliver først bjærgt ved Sønderborg nord havn, hvor vi måtte vent i 1½ t. for en bro åbning ved Kong Christian d.X€™s bro, pga myldretid,  trafik over bro. Kl.1615 lå Fylla til kajs ved slots kajen, og i løbet af aftenen fik vi besøg af to Hollandske sejl skibe der lage sig uden på Fylla. Sommeren er begyndt for alvor, havnene er tit fyldt op om aften.

vejen ungdom 006

Efter en virkelig lækker omgang koteletter i fad med ris, og grønsags sauce, var der rengøring, var der tid til et vel fortjente bad. Derefter skulle gæsterne lige smutte op i byen efter cola og chips.

Torsdag d.03-07-2014

Kl.0900 var vi klar til afgang fra Sønderborg, men først skulle de to hollandske skonnerter som lå uden på os  forhaller, så vi kunne afgå. Alt forgik meget fredeligt og kl.0945 var Fylla syd for Sønderborg med alle under sejl, op og motoren slukkvejen ungdom 004et.

Vinden var SV i Sønderborg brugt men drejede langsomt SSV i løbet af dagen og tiltog lidt i styrken til ca. 8 m/s.  kl.1110. var vi allerede tværs Kægnes Fyr, og i løbet af sejladsen over til Marstal var Fylla tit op og løb 8kts.

vejen ungdom 006PIRATER bemander land gangen. HO HO!

Kl. 1530 bakkede vi Fylla ind i det gamle færger lege ved Marstal. Eleverne fik tid til at gå en tur i byen medens mandskabet gjorde klar til grill aften ved havnen. Medens vi lå i Marstal, køber vi en ny påhængs motor til skibets jolle, styrmanden og vore skibs assistent hyggede sig med jollen og den nye motor om aften.

vejen ungdom 008

Efter grill aftenen bliver eleverne inviteret af deres lære til is, ved det lokale vaffel, hus.

vejen ungdom 010

Fridag. d.04-07-2014

I dag skulle eleverne hjem over, så vi skulle helst være i Svendborg omkring kl.1200.

Det blev til motor sejlads hele vejen. Heldigvis var der ikke ret meget vind, og fint solskins vejr, så det gjorde ikke så undt at vi skulle brug fuld frem på motoren for at nå frem til tiden.

Vejen ungdomsskole 009

Eleverne lå rundt omkring, og nød at slappe af i solen, men ved ankomsten til Svendborg kunne det ikke gå hurtigt nok for at kom af sted hjem over til venner og kammerater i Vejen.

vejen ungdom 001Vejen ungdomsskole 011

Så besætningen vinkede farvel og ønskede dem en god sommer, på gensyn.