Privat: Skippers dagbog

Togt 3. uge 19

Rudolf Steiner Skolen Odense

Mandag D.05-05-14

Kl.0930 en tlf. opringning fra Anja klassens lære med meddelelse at de var 45 min. forsinket med toget, det betød at det næsten blev kl.1200 før Fylla forlod havnen med sit første hold lejerskole elever.

Klassen var meget lyd hørig, som betød at vi var hurtigt klar til afgang, med alt deres bagage pakket væk, og sikkerheds instruktioner gennemgået. På vej ud af Svendborg sund bliver der lavet en brand mønstring, og brand slange øvelse. Eleverne fik lov at prøve deres kræfter med strålerør og slangen.

Uge 20 Nydamskolen 002

Med en fin sydlig brise satte vi alle sejl ved Skarø og sejlede mod Ærøskøbing via Kors Havn løbet ved Avernakø. Kl. 1730 ankom vi til indsejlingen til Ærøskøbing bugt hvor vi bjærgede sejl, og kl.1815 lå Fylla til kaj.

Uge 20 Nydamskolen 006

Så snart vi var lagt til, bliver aftens mad serveret, kød sovs og spagetti, ungdommens traditionelle skibs ret.  Aftenen forløb stille og roligt, med en tur i land, og kort spil ombord. Kl.2200 var det sengetid, og de heldige som havde fået en nattevagt tjeneste bliver gjort bekendt med dette arbejde.

Tirsdag D.06-05-14

I dag er det matrosens fødselsdag, som traditionen tro bliver der sunget morgen sang til morgen maden for matros Rasmus.

Kl.0845 var vi sø klar efter oprydning af morgen maden, og dagens rengøring. Så kl. 0900 stævnede vi ud af Ærøskøbing med kurs mod Sønderborg via nord Als. Med en meget kraftig vind fra syd øst, bliver der sat sejl lige uden for havnen, og Fylla sejlede for ca. 6 kts. hele vejen til Als fjord. En god fart for en gammel fragt skonnert. Vi rullede en helt del, for det mest af dagens sejlads, og eleverne fik en lille smag af hav sejlads.

Uge 20 Nydamskolen 018

Kl.1445 bliver der serveret safte vand og lagkage for at fejre Rasmus fødselsdag, og kl. 1515 på vej ind i Als fjord bjærgede eleverne sejl, kl. 1630 ankom vi Als sund og kl.1730 sejlede vi igennem Kong Christian d.10€™s klap bro. Kort derefter lå Fylla til kaj ved Sønderborg slots kaj.

Uge 20 Nydamskolen 013

Til aften bliver nattevagten bedt om at holde øje ved slottet da det siges at mellem kl.0100 og kl.0200 hver nat, vandre der en prinsesse igennem slottet med et lys og leder efter noget.

Onsdag D. 07-05-14

Efter en våd og grå formiddag uden vind, kom der en Vestlig vinde med opklaring, og det bliver en dejlig sejlads til Faaborg med alle sejl sat.

Vi sejlede Fylla syd om Als, forbi Gamle Pol, nord om Ærø forbi Skjoldnæs, øst om Avernakø ved Reve krogen og krydsede oppe mod Bjørnø, hvor vi bjærgede sejl og motorer ind til Faaborg.

Uge 20 Nydamskolen 021

Under hele togtet har eleverne skrevet i både deres egen private dagbog og taget tørne til at skrive i en fælles dagbog samt taget billeder. Som en ekstra opgaver, have vi en hel del flaske post med fra en skole i Svendborg som eleverne smed ud på Østersøen.

Uge 20 Nydamskolen 026

Aftens mad i aften, var en meget fin kotelet ret i fad med salat, og kartoffel både. Det smagte fremragende. Unge mennesker kan godt lave mad, og gøre rent efter sig, de skal bare prøve.

Torsdag d. 08-05-14

I går ved ankomst til Faaborg lage vi Fylla langs siden af skonnerten €Fiona€ og heldigvis er vindretningen til morgen, fra kajen, så det bliver nemt at kommer væk, men først skulle vi have besøg af Søfartsstyrelsen til at besigtige og godkende skibets ny installerede generator sæt. Kl.1000 var alt erklæret OK, og anlægget godkendt.

Uge 20 Nydamskolen 012

Morgen vinden forsvandt til næsten ingen ting, og vi drev ad sted mod Skarø i overskyet vejr med regn og hagl i spande vis. Ved Skarø bugt bjærgede vi sejl og forsatte for motor igennem Højstene løbet og Mørke dybet, på vej til Marstal.

Efter vi var vel ankommet til Marstal, og eleverne var faldet lidt til ro, inviterede jeg dem til en forklarings rundvisning af Eriksens plads, Marstals museums skibs bygge plads.

Uge 20 Nydamskolen 034

Fredag d.09-05-14

Ak! regn igen til morgen, men heldigvis holdt det op og bliver næsten tørt hele vejen til Svendborg. Ruten til Svendborg tog os forbi Rudkøbing og under Langelands broen ved kl.1100. Til morgen er der næsten ingen vind.

Undervejs til Svendborg bliver skibet gjort flot rent af 21 meget flittige elever, og der bliver stadigvæk spurt, hvorfor er det at skibet skal gøres rent hver dag. €Fordi et rent skib er et sikkert skib€

Uge 20 Nydamskolen 007

Ved ankomsten til togtets slut havn, Svendborg, var kajen fuld af forventningsfulde forældre, der glæder sig til se deres børn, og høre om alle oplevelser, og ikke mindst til at besigtige skibet.

Det har været en sjov uge med klassen fra Odense, og vi håber at de kommer og besøger Fylla når vi ligger til i Odense i August.

Uge 20 Nydamskolen 005

Efter alle var gået, og der var igen ro på skibet, sejlede vi fra Svendborg kl.1415 til Aarhus via Lille bælt for at klare en Bryllups charter, Lørdag eftermiddag. Søndag aften bliver vi tilbage i Svendborg, klar til vores næste skole togt.