Privat: Skippers dagbog

HF SØFART. UGE 39

HF SØFART UGE 39

Mandag.d.23-03-13

Så påbegynder dag nr.1. for klassen1.P. kl. 0840 stod eleverne på kaj kanten klar til at påmønstre, men først skulle Fylla provianteres, og mange hænder gjorde arbejdet noget letter. Der var ikke gået 5 min før de var færdige med at stue provianten væk. Så begyndte de utålmodige elever at spørge om alt muligt.

Derfor bliver klassens første lekture til at lære at vente, og alt ville blive forklaret i deres rigtige rækkefølge. Først indkvartering, og derefter skulle de gennemgå en skibs mønstring /rulle samt sikkerheds procedure ombord Fylla. Arbejde pladser for ankomst, og afgang skulle uddeles og forklares. KL.0945 var alle klar til afgang og vi kunne afgå Ærøskøbing.

HF SØFART UGE 39 046

Ruten til dagens destination Nyborg, tog Fylla i gennem Højestene løbet og Svendborg sund. Ved Thurø rev blev motoren stoppet og vi sejlede nord over langs den Fynske kyst på en VNV hård vind. Ved indsejlingen til Nyborg fjord bjærgede eleverne alle sej, og vi motorede ind til Nyborg havn hvor vi ankom kl.1730.

008

Ved aften var eleverne stadige fulde af spørgsmål, (som er enlige meget sunde) såsom hvor skal vi hend og hvor når er vi der?, Svaret var  €vi kommer til Marstal kl.1230 på Fredag.€

 

Tirsdag. d.24-09-13

Fylla afsejlede Nyborg kl.0815 kort efter morgenmaden, i næsten vind stille og overskyet vejr. I løbet af dagen kom der dog lidt sol af og til. Vinden var der ikke meget af indtil vi rundede Asnæs pynt ved Kalundborg fjord.

018

Kort efter afgang gik 28 delvise søvnige elever i gang med morgen rengøringen af skibet, en oplevelse. Kl.0900 påbegyndte dagens undervisning i dæks tjeneste, knob og stik, skibsteknik(sikkerheds udrustning) og maritime ord, så som banjen, dørken, dæk, pøsen. Ja, livet til søs har sin egen ord bog.

001

Kl.1100 sejlede Fylla ind i trafik separationen ved Storebælt Østbroen, og kl.1130 sejlede vi under broen. Som altid er en store oplevelse for dem som ikke har prøvet det før. På vej nord over mod Kalundborg bliver Fylla passeret af mange store skibe, som gav anledning til mange spørgsmål. Særdeles for dem som aldrig havde været ude at sejle før.

005

Ved ankomsten til Kalundborg kl.1700 var Fylla anviste til en kaj plads lige bag en coaster som var ved at laste hvede som skulle fragtes til Kolding. Dvs. at der stadig transporteres fragt af søvejen i indenrigs fart. Desværre var det et Tysk ejet skib.

 

Onsdag d. 25-09-13

I dag er det den store bade dag, Dvs, at dagens undervisning starter med en svømme tur i havnen med rednings dragter på, og hvordan man svømmer sammen med dragter på. Kl.1000 var øvelsen fuldført og alle elever tilbage ombord. Flere var overasket over at dragterne holdt en varm og at de var tør ind i.

006

KL.1015 var der afgang fra Kalundborg. Vejr udsigten for det meste af dagen var østlige brise, svag til jævn. Så snart vi var klar af havne molen blev alle sejl sat. Kursen blev sat V. over mod Middelfart. Og kl.1245 ved Fyns Hoved var vinden tiltaget til en let vind fra SØ, så stoppede vi motoren. I løbet af eftermiddagen tiltog vinden til jævn, og Fylla klarede nemt 6,5 kts. Kl.1615 passerede vi Æble Ø og kl.!900 var vi forbi Stribe Fyr. Vi havde kort for inden startede motoren og bjærget sejl, og motorede for fuld kraft ind til Middelfart Gammel Havn, hvor vi lage til kl.1955.

009012

Mange af eleverne kunne ikke vente på landlov, da de mente de trængte meget til et varmt bad.

 

Torsdag d.26-09-13

En dejlig morgen stund med sol over Lillebælt, og næsten ikke en vinde røret sig. Afgang var kort efter morgen mad og kl.0830 var Fylla sejlet under den Gamle Lille Bælts bro. Kl.0930 ved Stenderup Hage blev der sat  lidt sejl, bred fok og spidserne til at fange lidt af dent opfiskende N. brise.

 

Traditionen tro, efter morgen rengøringen begyndte undervisningen, et hold på dæks vagt og ror tjeneste, den 2. hold på fordæk med brand slukning ombord, og det 3. i maskinrummet med undervisning, og den 4. hold i kabyssen med mad lavning. Om eftermiddagen skal eleverne gennemgå deres første del prøve, i stik og knob, skibs forståelse, og faglige maritime ord.

016011

Medens Fylla fortsatte sin rejse syd over mod Faaborg, kl.1110 pass. Baagø fyr ved Fyrrenden, og kl.1500 Lyø Trille. Vejret var flot med små hvide skyer, masser af sol, og ingen vind. Til middag stoppede vi motoren da der var tegn på lidt støre krusninger på vandet, men en halv time efter var der hav blik. Motoren blev atter sat i gang, og kl.1615 ankom vi Faaborg havn.

017

Til aften kom nogle forældre forbi for at besøge skibet, med kage til eleverne. Det blev ikke til ret meget landlov da de fleste valte at hygge sige ombord med kage saftevand og god snak.

 

Fredag. 27-09-13

Afgang Faaborg kl.0730, med en planlagt ankomst til Marstal kl.1100. Kort efter vi var forbi Bjørnø bliver der sat lidt sejl og vi motorsejlede næsten hele vejen til Marstal. Flere af vores elever skulle nå færgen fra Søby til Als kl.1200 og inden da skulle de sidste elever gennemgå deres del prøve, og for deres vagt på roret samt udkig tjeneste.

.HF SØFART UGE 39 047

Nok en dejlig dag med en jævn agterlig vind fra NV og masse af efterårs sol. Kl.0940 passerede Fylla Drejø SØ flak og kort derefter var vi i Mørke dybet. Kl.1115 lagde vi Fylla til kaj i Marstal.

028

I Marstal 28 elever afmønstrede efter deres første togt med Fylla, meget mere erfarende og opmærksomme på hvad det betyder til at arbejde til søs og med €shipping€ relateret arbejdspladser.

Jeg tror de fleste skyndte sig hjem for at for sig et godt bad oven på en god tur rundt Fyn.