Privat: Skippers dagbog

HF SØFART UGE 38

HF SØFART. UGE 38

Mandag d.16-09-13

Kl.0900 Påmønstrede et nyt hold 3. års elever fra Marstal VUC HF Søfart. 17 i alt. Efter indkvarteringen og de nødvendige sikkerheds instruktioner samt udeling af arbejder områder, var Fylla klar til afgang. I dag og i morgen har vi en films fotograf, Helle, ombord til at dokumentere daglig dagen på et undervisnings togt.

HF SØFART UGE38 003

Kl.1015 var der afgang fra Marstal mod dagens destination Aabenraa via Mørkedybet, øst kyst Ærø og Nord om Als. Vejret var blæsende jævn til hård fra VSV. Ved Urehoved kl.1200 bliver  alle gaf sejl sat, og 3 for sejl i håb om en god sejllads til N. Als. Men kort efter kom en front forbi med bygger og vinden sprang om i V. Vi bliver nød til at bjærge lidt sejl, og fortsætter for motor og sejl, til Tranesand ved kl.1630 N. Als, hvor vi bjærgede de sidste sejl, og motorede direkte ind i vinden.

HF SØFART UGE38 004

Hele dagen var der vekslende sky dække, med en del sol, heldigvis de fleste regnbyger gik forbi os. Kl.1800 passerede Fylla Varnæs pynt, og vi var i Aabenraa fjord. Kl.1920 lage vi Fylla til i Gammel havn på N. kajen i Aabenraa havn.

HF SØFART UGE38 005

Tirsdag d.17-09-13

I løbet af natten holdt bygevejret op, men så kom fronten med vedvarende regn og blæst, men det kunne ikke hindre en god morgenmad, og dagens arbejde påbegynder enten på dæk eller under dæk i læ. Fylla afgik Aabenraa kl.0850 med destinations havn Flensborg kl. 1700.

HF SØFART UGE38 008

Pga. den gode SV. lig vind bliver der sat støt sejl kort efter afgang, stag fok og storsejl, med den sejlføring kunne vi beholde regn sejlet midtskibs. Det viste sig at være en god ide, i løbet af dagen kom virkeligt meget regn. Undervisning i lods lejder, og knop, og stik kunne fortsætte oppe på dækket, uden at blande sig sammen med klasse undervisningen i banjen.  I medens var dæks vagt i gang med at holde udkik, radar vagt, styre skibet, og lave rute planlægning i skipperens kahyt.

HF SØFART UGE38 011HF SØFART UGE38 013

Vores planlagte rute til Flensborg var via Als Fjord og Als Sund. I Sønderborg skulle vi ligge til for en kort tid så vores film fotograf kunne afmønstre. På vej ind i Als sund kom en flåde af charter sejskibe imod os, 6 stykker i alt. Det var et meget flot syn og Helle vores fotograf fik nogle flotte optagelser.

Kl. 1300 havde vi passeret Kong Christian d. X bro og var igen undervejs mod Flensborg hvor vi ankom kl.1730 til museums havnen. Det regnede næsten konstant hele eftermiddagen, med kraftige vind stød. Regn og vind holdt op omkring midnat. Eleverne valgte at holde films aften ombord, og tog ikke op i byen.

HF SØFART UGE38 009

Onsdag d.18-09-13

HF SØFART UGE38 016

Efter en solrig formiddag i Flensborg hvor alle elever fik landlov, og besætningen fik nogle fri timer. Derefter var der afgang kl.1215, med en nat sejlads til vores destination Svendborg via Storebælt. Vinden var svag S. lig, men forsvandt til ingen ting. Sejl bliver dog sat i håb om at de kunne fange lidt vind og spare brand stof.

HF SØFART UGE38 020

Ved ca. kl1800 var vi syd for Vejsnæs pynt på Ærø. Vi kunne se at det regnede kraftigt på N. Ærø, og Ca. kl.1900 fik vi regnen som fortsatte ind til vi rundede S. Langeland. Kl.2200 passerede Fylla Keldsnor fyr samtidigt med månen kom frem.

HF SØFART UGE38 024

Fylla nu sejlede N. over i Storebælt lige V. for DW. Ruten, så at eleverne på nat vagten kunne få set skibe om natten, og deres lanterne føring, samt øve sig i at genkende fyr karakter.

HF SØFART UGE38 025

Vinden var meget skiftende ind til ca. kl.2400, da den drejede om i V., svag.

Torsdag d.19-09-13

HF SØFART UGE38 029

Kl.0100 var Fylla tværs af Spodsbjerg, og kl.0245 var vinden tiltaget til en let brise fra V. så motoren bliver stoppet, og vi fortsatte med sejl indtil kl. 0800 da vinden sprang om i NV. Og vi var nød til at starte motoren igen. Sol opgang var meget flot i Ø, og Månens nedgang var flot i V. næsten samtidigt. Der kom en svag duft af frisk bagt brød fra kabyssen, Herligt.

HF SØFART UGE38 014

KL. 0830 passered vi Hov Fyr, og efter morgen mad og rengøring var dagens undervisning i gang. Med en NV. lig brise motorsejlede vi Fylla over til den Fynske kyst via Kobberdybet som vi passerede kl.0945. KL.1000 bliver motoren igen stoppet og kursen sat mod Thurø rev og Svendborg sund. Kl.1400 rundede Fylla Thurø rev og vi motorede ind til Ring- Andersen skibsværft i Svendborg hvor vi ankom kl.1530.

HF SØFART UGE38 033

Eleverne var færdige med dagens undervisning og glædede sig til landlov efter en nat under sejl med under visning i nattevagt tjeneste, og skibs lys og signalfigurer til søs.

Fridag d.20-09-13

I nu en meget stille dag, med lidt fin regn som holdt op kort efter afgang fra Svendborg kl.0950. Sejladsen til Ærøskøbing var for motor hele vejen da vi knap nok fik en svag brise.

HF SØFART UGE38 031HF SØFART UGE38 032

Undervejs blev de sidste elever hørt i deres del prøve €knop og Stik€ medens de elever som ikke havde fået ror tjeneste fik deres færdigheder afprøvet i Højestene løbet, forbi Skarø og Drejø. Kort efter ankomst sagde vi farvel til nok et hold 3. års elever, som Fyllas mandskab ønsker alt det bedste for fremtiden.

HF SØFART UGE38 038HF SØFART UGE38 039

Vi ses næste uge med et hold 1. års elever.