Privat: Skippers dagbog

Værkstedet Søndervang Uge 25 2013

Værkstedet Søndervang fra Als og Sønderborg

Mandag d.17-06-13

Mandskabet på Fylla glæder sig hvert år til togterne med gæsterne fra værestederne. Gæsterne og deres medhjælper er altid meget positive og glæder sig helt vildt til togtet og ugens oplevelser.

På grund af film optagelse på Svendborg havn hvor vi lå med Fylla, ved siden af Hudens pakhus, skulle vi forhale. Åbenbart passede Fylla ikke ind i filmens tema, så vi  flyttede over til Ring-Andersens, værft hvor gæsterne påmønstrede kl.1200. Efter alle var indkvarteret var tiden inde til afgang kl.1300.

værksted søndervang 002 Der kræves lidt Koncentration med sejl sætning.

Med total vind stille og havets overflade lige så blankt som et spejl, satte vi alle gaf sejl medens vi motorede vest over mod Søby på Ærø. Sejlene var meget våde, og fulde med vand efter gårdagens regn. De trængte til at luftes i den dejlige sol og varme.

værksted søndervang 004 Vindstille

På grund af gæsternes behov plejer vi at ankomme havnene ikke alt for sent, og kl.1600 bakkede vi ind til Søby havn. Den første aften var meget stille.

værksted søndervang 006

Tirsdag d.18-06-13

Kl.0900 var alle klar til en lang dag på havet, så i total vind stille og flot morgen sol gled Fylla lige så stille ud fra Søby. Kursen blev sat nord over Als, mod Als Sund og Sønderborg.

Der var mange både ud, med sejl oppe, dog alle havde deres motor i gang på et spejl blank Lille bælt. Der var ikke en drope af vind. Først da vi nåede Trandesand ved N. Als kom der en smule termik vind fra NØ og vi fik motoren stoppet for en time. Bredfokken og spidserne blev sat, og vi gled ad sted for ca.2,5 kts.

Ved indsejlingen til Als fjord forsvandt vinden igen, så alle sejl blev bjærget og motoren atter sat i gang. Ved Stigesvig kunne jeg se at det var høj vande, og med ingen vind syntes jeg at tiden var inde til at prøve indsejlingen til Dyvig bugt. Der er rigeligt vand dybet og plads i Dyvig til at ligge til ankers, ved indsejlingen er der kun ca.12m bredt, snørklet og 3,5m vand dybt. Opgaven lykkes helt til OK, vi vendte om i vigen, og sejlede ud igen, og forsatte rejsen til Sønderborg.

 

I Sønderborg havde vi en aftale med venner og forældre til vores gæster. Der var virkelige mange om bord  på et tidspunkt, som hyggede sig med deres pårørende. Der var ca. 60 personer om bord. Først omkring kl.2200 var der igen ro om bord.

værksted søndervang 009

Hele aften på slots kajen hvor vi lå var der en del underholdning, så som, motor sav kunstner der lavede skulptur, motorcykler på parade, og et hold danser der viste deres danse trin frem, samt et hav af folk på aften tur i det fine sommer vejr.

Onsdag d. 19-06-13

Til morgen mad havde vi igen besøgende , men mest venner til vores gæster, og det var kl.1030 før vi kunne afgår Sønderborg. Det holdt tørt de timer vi var i havnen , men så snart vi rundede Sønderborg slot og sejlede ud til Sønderborg bugt begyndte det at regne.

værksted søndervang 012

For de næste mange timer regnede  det, lyn og torden hele tiden, af og til  styrtede det ned med vand, alt medens vi sejlede i næsten vind stille på Flensborg fjord, på vej ind mod Flensborg. Det blev så mørkt på et tidspunkt at skibets navigations lanterner blev tændt. Vores gæster fandt det meget interessant, og blev en stor oplevelse for dem.

Ved ankomsten til Flensborg troede vi at regnen ville holde op, men ak nej, det regnede og torden helt hen til omkring midnat. Et par enkelte torden var så voldsomt at skibet rystede i sine fortøjninger.

I Flensborg museums havn, oplevede skipper et trist syn. Det var et af hans gamle skibe som han havde ført, og var med til at renovere for ca.15 år siden, Brigantinen Lille Bjørn . det så ud som om det ikke havde i været vedligeholdt i godt og vel 10 år. En trist historie for et stolt lille skibe som har sejlet på Stille havet, Atlantic og Nord Europa i mange år.

værksted søndervang 014

Jeg håbe ikke at Fylla kommer til at se sådan ud.

 

Torsdag d.20-06-13

Det blev til en tidlige afgang  fra Flensborg, tidligere en vores gæster var vant til. kl.0800 var vi undervejs mod Marstal i total vind stille, og en tyk varme dis lagde sig over Flensborg fjord. Da vi passerede Egens sund /Gråsten kom der en meget svag N.lig brise så alle sejl blev sat, minus topsejlene.

værksted søndervang 017

Fylla fortsatte for motor og sejl i næsten vind stille indtil ca. middag ved Gammel Pøl, hvor vi fangede en NV. lig bælt af vind, som skubbede os over det Sydlige Lille Bælt mod Ærø. Motoren bliver stoppet af og bredfok sat, men ak, ved Vejsnæs Nakke forsvandt vinden igen, og kort derefter tiltog vinden fra ØNØ. Så den gamle motor blev atter sat i gang og alle sejl bjærgede. Vi skulle nå vores aftale i Marstal kl.1630.

Kl.1645 ankom Fylla Martsal, og gæsterne kunne skynde sig i land til bad, medens besætningen  gjorde BBQerne klar til aftens grill mad, og afslutnings festen på kajen i Marstal.

.sidste dage 001

 

 

Der blev grillet pølser, bøffer, steaks og marineret nakke koteletter, med den obligatoriske grønne salat og kartoffel salat. Alle nød sammenholdet omkring grillen, og senere var der tid til en tur op i byen for at købe is.

Til aften og natten i gennem regnede det konstant.

 

Fridag. D.21-06-13

Togtets sidste dag med Fyllas gode gæster. Afgang var igen i næsten vind stille vejr, disset og småregn. Fordi gæsterne skulle nå en bus i Svendborg kl.1300 var der afgang fra Marstal kl.0830.

sidste dage 006 Birkholm Havn

 

 

Ruten tog os i gennem Mørkedybet forbi Birkholm kl.0930, i gennem Højestene løbet, og kl.1200 ankom Fylla til træskibs broen i Svendborg. Efter frokosten om bord, tog gæsterne deres afsked med flere rørende taler. Ikke mindst, et par, som spontant  erklærede deres kærligheden til hindanden foran os alle.

sidste dage 009

På gensyn fra Fyllas besætning

Kort efter de var gået fra bord begyndte regnen igen, og det blæste nu fra SV.

De t var en sjov våd uge.