Privat: Skippers dagbog

Togt 13 Uge 29 “What About Fredericia” Ungdom

Togt 13 Uge 29 €What About Fredeicia€ Ungdom Mandag d.14-07-14 I dag kl.1000 i regn og blæse vejr påmønstrede 16 unge mennesker fra Fredericias ungdom og deres 6 pædagoger. DMI lovede vind styrke op til 15m/s fra vest i løbet af dagen. Så det bliver besluttet at holde os inde i læ af Fyn, og sejle til Nyborg. Vores små matroser skulle helst ikke blive forskrækket på deres første dag. Kl. 1130 afgik vi Svendborg og kl.1200 satte vi lidt sejl. Nemlig stag fok og inden klyver. Kl.1230 rundede vi Thurø rev og fortsatte N over med ca. 4tks. Regnen var holdt op men det blæste meget, med en meget varm vind fra land. Elever var fulde af spørgsmål. Så mange, at besætningen ikke kunne svare alle. De … Continued

Togt 12. Uge 28 Fyllas mini kunst og sommer togt

Togt 12. Uge 28 Fyllas Mini Sommer togt. Søndag d.06-07- Kl. 0900 var skipperen godt i gang med at slibe og laker Fyllas lønning, med håb om at lakken bliver tør inden gæsterne ankommer kl.1600. Styrmanden provianteret, og gjorde skibet klar medens skipperen stressede videre. Kl. 1600 var lakken lige akkurat tør, og gæsterne var indkvarteret. Et hold private gæster, nogle af dem kom for sejladsens skyld, og andre fordi de skulle finde inspirationer til at maler, Kl. 1630 afgik vi Svendborg mod øst, til Store bælt. Vinden var ØSØ ca.6m/s. så alle arbejdes sejl bliver sat, og kursen lagt mod Nyborg. Kl.1745 rundede vi Thurø rev og slukkede moteren. Vinden bliver østlig dog drejede den lidt mod NØ. Fylla skyd en fart af ca. 5,7 kts. himlen … Continued

Togt 11 uge 27 Vejen Ungdomsskolen

Togt 11 uge 27 Vejen Ungdomsskolen Mandag d.30-06-14 Kl.1000 Hudes Pakhus kaj, Svendborg lå Fylla klar til en nye uge med unge menneske. Kl.1005 kørte en mindre bus op på siden af land gangen, og 18 piger og drenge nærmest væltede ud af bussens side dør. Kort efter ankom deres lærer i egen bil. Efter de sædvanlige introduktioner, og sikkerheds instruktion, og indkvarteringer var vi klar til afgang kl.1100. Vi Stævnede vester ud fra Svendborg Sund med aftens destination, Lyø. Vinden var vest lig, som betød at vi skulle krydse hele vejen til Lyø. Flere af eleverne kunne ikke forstå, hvorfor kunne vi ikke sejl for sejl, lige ret imod Lyø, og alt det frem og tilbage sejlads var for eleverne split tid.   Alle var glade da … Continued

Togt 10 Uge 26 Hertha Bofælleskaber

Togt 10 Uge 26 Hertha Bofællesskaber. Søndag d.22-06-14 Vores 19 glæde sejler elever og deres medhjælper kom præcis kl.1100. Der var mange genganger blandt dem, og gensynet var stort. Efter alle deres proviant var bragte om bord, og alle havde pakket deres ting ud i deres tildelte køjer, var alle klar til afgang, men ikke før sikkerheds mønstrings rulle var gennemgået. Vinden var kraftig fra vest, så der bliver sat lidt sejl, og vi motor sejlede Fylla til Faaborg hvor vi ankom kl.1700. Mandag d.23-06-14 Det blæste stadig fra VNV  ved morgen stunden, og med udsigt til lidt tiltagende vind til 13m/s, og først aftagende til aften. Vind retningen var dog god nok, for den  første halve del af sejladsen til Sønderborg, dvs til Gammel Pol. Så efter … Continued

Togt 9 Uge 25 Søndervang Værksted Søndervang

Togt 9 Uge 25 Søndervang Værksted Sønderborg. Mandag d.16-06-14 I morges påmønstrede gæsterne fra Søndervang værksted. Togtet med dise gæster er et af de togter vi glæder os til hvert år. 16 personer med hver deres speciel opfattelse af livet, og deres, pædagoger. Toget er meget ud formelt og afslappet, dog bliver alle vagter og forpligtelse bliv overholdt. Vi afgik Svendborg kl.1315 og ankom Marstal via Mørke Dybet Kl.1715 Tirsdag d.17-06-14 Fylla afgik Marstal kl.0905 med håb om at få en let nordlig vind det meste af dagen til Flensborg, men det bliver, mere eller mindre vind stille hele vejen. Solen skinnede dog, det meste af tiden. Kl.1805 ankom vi Flensburg i flot solskind. Onsdag d.18-06-14 I dag er den stor dag for vores gæster, Vi skulle til … Continued

Togt 8 Uge 24 Rudolf Stiener Skolen Kvistgård

Togt 8 Uge 24 Rudolf Stiener Skolen Kvistgård Tirsdag d.10-06-14 Undskyld ingen billede denne uge, min apparat var ude af drift. Men jeg kan skrive lidt om et kort 3 dage togt med nogle fine unge mennesker fra Sjæland. Da Fylla lå ved skibs værft i Svendborg havn, var det ikke nemt for eleverne at finde skibet i første omgang, men omsider bliver Fylla fundet, og alle indkvarteret. Ca. kl.1200 var der afgang fra Svendborg i en meget svag østlig vind der i løbet af eftermiddagen forsvandt helt. Solen var varm, og der var ikke en eneste sky på himlen. Kl.1600 var det total vind stille syd for Fyn og havet var spejl blank, så motoren blive atter sat i gang og vi forsatte rejsen til Faaborg under … Continued