Privat: Skippers dagbog

Togt 6 Uge 22 Marstal Skolen 2014

Togt 6 Uge 22 Marstal Skolen 2014 Søndag D.25-05-2014 Kl.0930 i dag påmønstrede vores første elever fra Marstal Skolen. Fordi Fylla lå i Ærøskøbing betød det at samtlige forældre var til stede, derfor var der mange folk på kajen ved afgangen. Vind var der ikke ret meget af, men der bliver sat sejl lige uden for havnen. Dagens destination blev Nyborg via Mørke dybet og Rudkøbing løbet. Da vi nåede lidt nord for Langelands broen var der vind nok til at sejle for sejl alene, så kl.1345 bliver motoren stoppet. Eleverne hjælp til med at sætte flere sejl og Fylla klarede 3 kts. mod Nyborg. Desværre forsvandt vinden igen kl.1600 og de sidste 2 timer ind til Nyborg gik for motor alene. Aftens mad bliver serveret kort efter … Continued

Togt 5 Uge 21 Skolen ved Sundet

Togt 5. Uge 21 Skolen ved Sundet Mandag d.19-05-14 Ca. kl.1100 ankom vores elever, de blev lidt forsinket blandt andet fordi de ikke kunne finde Fylla pga. alle de andre skibe i havnen til morgen, og var gået til den forkerte ende af havnen. Heldigvis er Svendborg havn ikke så store, og alle kom vel ombord, og alt sikkerheds instruktion vel overstået på kort tid. Ca. Kl.1200 afgik Fylla Svendborg med kurs mod Ærøskøbing. Vinden var svag, men fra en gunstige østlig retning og motoren blev hurtigt slukket og sejl sat. Sejladsen til Ærøskøbing, tog Fylla forbi Skarø og Drejø via Høje sten løbet. KL.1630 bjærgede eleverne sejl og kl.1700 lå Fylla til kajs. Ved adkomst til Ærøskøbing var, museum værftet i gang med at tage den gamle … Continued

Togt 4 Uge20 Nydamskolen

Togt 4 Uge 20 Nydamskolen Sønderborg D. 14-05-14 Kl.0800 afgik vi fra Svendborg og forhalede til Strynø via Rudkøbing løbet, hvor vi påmønstrede 11 elever og deres lærer. De havde været på kursus hos Strynø Smakke centre de forgående 3 dage. Kl. 1200 var alle ombord og indkvarteret, og kl.1215 var der afgang til Ærøskøbing via Rudkøbing løbet, Svendborg sund og Reve krog løbet ved Avernakø. Ved Svendborg sund bro satte vi sejl og motorsejlede Svendborg sund ud, og kl.1530 stoppede vi motoren. Det havde været let skyet hele dagen med noget sol og en let brise. Ved Avernakø kom der lidt mere vind og kl.1800 bjærgede vi sejl ved indsejlingen til Ærøskøbing bugt / havn.  Kl.1830 lå Fylla til kajs i Ærøskøbing havn. D.15-05-14 Kl.0830 var der … Continued

Togt 3 Rudolf Steiner Skolen Odense

Togt 3. uge 19 Rudolf Steiner Skolen Odense Mandag D.05-05-14 Kl.0930 en tlf. opringning fra Anja klassens lære med meddelelse at de var 45 min. forsinket med toget, det betød at det næsten blev kl.1200 før Fylla forlod havnen med sit første hold lejerskole elever. Klassen var meget lyd hørig, som betød at vi var hurtigt klar til afgang, med alt deres bagage pakket væk, og sikkerheds instruktioner gennemgået. På vej ud af Svendborg sund bliver der lavet en brand mønstring, og brand slange øvelse. Eleverne fik lov at prøve deres kræfter med strålerør og slangen. Med en fin sydlig brise satte vi alle sejl ved Skarø og sejlede mod Ærøskøbing via Kors Havn løbet ved Avernakø. Kl. 1730 ankom vi til indsejlingen til Ærøskøbing bugt hvor vi … Continued

Togt 2. HF Søfart 2014

Togt 2. uge 18 HF Søfart VUC Ærø                   Mandag d.28-04-2014 En meget flot forårs dag i Ærøskøbing, men ingen udsigt til en gunstige vind. KL.0830 ankom 24 friske unge mennesker og deres lærer. Alle klar til en uges navigations opgaver og brovagter samt  forpligtelser. Efter alle sikkerheds foranstaltninger var gennemgået og proviant pakket væk var Fylla klar til afgang. Kl.0950, afgik vi Ærøskøbing havn, og lige som i sidst uge er ruten planlagt for et togt op og ned Store Bælt via Svendborg Sund. I total vind stille sejlede vi i gennem Svendborg sund medens vi spiste frokost, og ved Thurø rev satte vi 3 sejl for øvelsens skyld da der stadig ingen vind var. Kl. 1500 var hav over fladen spejl blank og vi motorede videre … Continued

Sommer 2014

HF Søfart VUC ÆRØ Uge 17 2014 Tirsdag d.22-04-14 Afgang fra Ærøskøbing i morges med 22 HF Søfartselever om bord markere begyndelse af vores undervisnings togter for sommer 2014.                                                                                        Nyt undervisning kort station i brug. Det har været et travl forår med indbygningen af Fyllas nye undervisnings navigations station, udrustet med egen GPS og kort plotter, samt installation af en ny strøm agrigate til 380v/230v., og en ny lænse pumpe. Som det kan ske inden for skibs fart var der noget som drillede i sidste øjeblik, men vi nåede at blive klar til afgang i morges kl.1030 fra Ærøskøbing. Kursen er planlagt til Store Bælt via Svendborg sund, det Sydfynske farvand giver os en rig mulighed til at afprøve skibets nye udrustning, både elektronisk og mekanisk. … Continued