Privat: Skippers dagbog

Vejen Ungdom Uge 27

Togtet med Vegen Ungdom uge 27

Mandag d.01-07-13

Fylla lå ved enden af flydedokken hos Ring-Andersens skibsværft, da vores nye gæster dukkede op kl.1000.

Vejen Ungdom 007

Men eleverne og lærerne tog det hele som en del af oplevelsen, da de var nød til at klatre om bord ved at bruge lods lejderen. Mandskabet havde provianteret Fylla dagen i forvejen, så snart eleverne og lærer havde fået forklaret skibet sikkerheds procedure, og fået deres køje sæk pakket væk, var vi klar til afgang.

Kl.1030 glider Fylla stille ud af Svendborg havn, med et nyt hold forventnings fulde unge folk ombord.

Vejret var overskyet og disset med en svag SV brise. Vi motor sejlede igennem Højestene løbet, og satte alle undersejl ved Drejø SV flak. Motoren blev stoppet og vi sejlede stille hen mod Faaborg via Avernakø, rev krogen og Gryde dybet.

Tæt ved Bjørne havn, bjærgede vi sejl, hvor eleverne fik undervisning i at pakke sejl, og sammen arbejde. Da Fylla var klar til at anløbe havnen, forsatte vi til Faaborg hvor vi lage til kl.1600. Eleverne skulle have tid til at købe ekstra proviant så som chips, cola og cigaretter, da vi skulle til ankers tirsdag aften.

Tirsdag d.02-07-13

Bortset fra Skipperen har kæmpet med en ordentligt omgang influenser de sidste24t, var i dag en af sommerens gode sejl dage. Ved afgang fra Faaborg kl.0900 var vinden let til jævn fra V. som drejede SV i løbet af dagen.

Vejen Ungdom 012

Ved Lyø rev SV, blev sejl sat ,og motoren stoppet og kursen sat NV over på Lille Bælt. Vores mål for dagens sejlads var til en hyggelige anker plads for natten. Kort efter motoren blev stoppet satte vi jageren samt topsejlene, og Fylla gled af sted med 3,5 til 4,0 kts. , kl.1515 passerede vi Årøsund fyr. Brisen var aftagende og vi have lovet vores unge folk en tur i skibets robåd, så jeg vendte Fylla om, satte kurs igennem Fyr renden ved Bågø, og videre til aftens ankerplads Torø red.

Kl.1800 ankrede vi tæt ind under Torø sammen med flere andre mindre sejl båd. Kl.1900 var det totalt vind stille, efter aftens mad fik eleverne rig muglighed til at ro Fyllas jolle sammen med vores bådsmand Søren.  Voksne samt unge fik en meget hyggelig aften sammen. Sol nedgang var meget flot, med mange flotte skyer formationer.

Vejen Ungdom 026

Kl.2200 var alt stille om bord, og anker vagten drejede. I løbet af natten tiltog vinden til frisk fra SØ.

Onsdag d.03-07-13

Skibet vågnede til en blæsende og overskyet morgen, med små regn, men vejr guderne (DMI) love opklaring.

Efter morgenmad og morgen rengøring blev ankeret hævet , sejl sat motoren stoppet og kursen sat mod Als fjord. Med en frisk SØ vind ind for tværs sejlede Fylla med raske rullende bevægelse over Lille Bælt. Nogle af eleverne mente at det måske var lige rullende nok, medens andre mente at det var snart tid vi nåede havn, de var ved at for skibs kuller. €Tænke sig 36 timer uden bad.€

Vejen Ungdom 011

Men så var det hele hurtigt overstået d, og kl.1400 løb Fylla ind i næsten vind stille ved indsejling til Als fjord, sejl blev bjærgede, og motoren atter sat i gang. Kl.1600 sejlede vi igennem Kong Christian X€™s bro og kort derefter lå Fylla ved havne kontoret kajen, Sønderborg.

Vejen Ungdom 031

Kl. 1630 løb næsten samtlige elever til bad, og et vel fortjent bruse bad.

Aftens mad af fisk filere blev næsten til sort røget fisk, men efter et par mislykket stegning fik kabys holdet styr på det, og det blev til en god middag med rigeligt fisk, ris, grønsager og bernæse sauce.

Og så gik skipper til køjs med sin influens. God nat.

Torsdag d.04-07-13

Guderne har lovet let til jævn VSV brise hele dagen med opklaring til middag. Ideal forhold for en lille smut tur med alle sejl op, over til Marstal på Ærø. Så kl.0800 afgik Fylla Sønderborg. Der var en lille brisse i havnen, men så snart vi nåede ud på Sønderborg bugt forsvandt vinden og der var næsten vind stille og disset hele vejen øst over til Ærø.

Vejen Ungdom 033Vejen Ungdom 017

Vi dog satte alle under sejl for god ordens skyld. Ved Vejs næs pynt, ca. kl.1300 kom der lidt vind og sol og motoren blev stoppet for frokost, med håb om at vinden ville tiltage lidt. Det gjord den ikke, så Kl.1515 ankom vi Marstal for motor, som passede eleverne meget godt, da de meget gerne ville ud til Eriks hale og svømme.

Vejen Ungdom 043

Til aften var der arrangeret BBQ, ved havnens grill plads.. Medens vi spiste, stegte sparribs, osv , kom brisen og solen, så vi nød synet af sejl bådene der sejlede ind og ud af havnen. Efter aftens rengøring var der landlov for alle, men de fleste elever var hurtigt tilbage om bord hvor de hyggede sig med deres kammerater.

Vejen Ungdom 045

Fredag d.05-07-13

Vejret var igen disset da Fylla afgik Marstal kl.0800, men der var en pæn V. lige brise, så bredfokken blev sat. Vi skulle tilbage til Svendborg og da tidevandet var ved daglig vandstand blev det bestemt at sejle forbi Rudkøbing og under Langelands bro.

Vejen Ungdom 051

Ved sejlrenden forbi Rudkøbing blev bredfokken bjærget, og på vej under Langelands broen var flere af eleverne overbevist om at masterne ville ramme broen, men ak! nej, der var mindst 30cm fra mast knoppen til under siden af broen.

Ved ankomst til Svendborg sund kom solen frem, og ved ankomst til Svendborg var det en dejlig varm dag. Fylla ankom Ring-Andersen skibsværft lidt i kl.1200. Efter et hurtigt farvel til et hold af meget forskellige unge mennesker som i løbet af fem dage havde lært at arbejde sammen og holde af hinanden, var de væk kl.1230, da deres bus ventede på dem for at køre dem hjem til Vejen.