Privat: Skippers dagbog

Togt nr 20 uge 37 Maritime HF 3.Q. Marstal

Togt nr.20 Uge 37 Maritime HF 3.Q.

Marstal Mandag d.08-09-14

Mandag morgen, og den første dag af et togt er altid lidt hektisk. Proviant skal købes og stuves væk, eleverne skal organiseres, indkvarteres, og få deres tøj og lærer bøger pakket væk . Blue HF uge 37 003 Vi var klar kl.1015, og Fylla afgik Marstal med kurs mod Sønderborg for motor og sejl. I løbet af dagen tiltog vinden fra en jævn vind til hård fra vest, med mange regn bygger omkring, men vi var heldige, de alle blæste forbi os. Sent eftermiddag lagde vinden sig igen, og vi ankom Sønderborg kl.1800. Tirsdag d.09-09-14 En kold blæsende morgen, med regnbyger af og til, men heldigvis var vinden fra vest, da vi skulle nord over til Fredericia. blue HF uge36 001 Kl.0830 afgik Fylla Sønderborg havn og sejlede i gennem Kong Christian d. X€™s klap bro, på vej nord over i gennem Als sund og Als fjord. KL. 1030 blev der sat sejl på vej ud af Als fjord og kl.1055 stoppede for motoren. Turen forsatte forbi Årøsund og Øst om Brandsø. VI var igen heldige, og alle regn bygger blæste forbi, så undervisningen kunne forsætte på dækket uden ophold. Blue HF uge 37 004Blue HF uge 37 006 Ved ankomsten til Fanø sund bliver sejl bjærget, og vi fortsatte rejesen i gennem Fanø sund, forbi Middelfart og videre til Fredericia gammel havn hvor vi ankom kl.1830. Det var en interessante aften/nat i Fredericia, med flere forældre besøge, og fra vores ligge plads kunne vi se en del skibs trafik ind og ud af Fredericia, container skibe, tank skibe, slæbe både og lods båd. Blue HF uge 37 007 Onsdag d.10-09-14 Kl.0800 afgang Fredericia med kurs mod Kalundborg. Fint vejr og svag NV brise. Kl.0900 satte vi lidt sejl og kl.1100 da vi passerede Æbelø stoppede vi motoren, og satte alle sejl. I løbet af dagen tiltog vinden lidt og farten nærmede sig 6 kts. Kl.1430 passered vi syd om Bolsaks rev med vestlige kurs ud over Storebælt. Blue HF uge 37 011 Desværre drejede vinden om i NØ og kl.1500 skulle vi start motoren igen, og motorsejler ind mod Kalundborg fjord. 45 min senere bjærgede vi sejl, og forsatte ind mod havnen. Kl. 1805 ankom vi kaj nr.1 Kalundborg havn.blue hf uge 37 001blue hf uge 37 005   Om aftenen, efter en god aftens mad, af kalkun og pasta, var der landlov. Vi fik igen familie og venner på besøg om bord. Det er altid hyggeligt at have familier på besøg. blue hf uge 37 002   Torsdag d. 11-09-14 Afgang Kalundborg kl.0900 destination Marstal med planlagte ankomst tid fredag d.12. kl.1030. vinden var let fra NØ med lovning om tiltagende styrke til en jævn brise. Så snart vi var uden for havnen blev der sat sejl og motoren stoppet. uge 37 2014 003 Kl.1300 var Fylla uden for Kalundborg Fjord, vi havde nu krydset over til den vestlig side af Storebælt, hvor vi skiftede kurs mod Storebælts Øst bro. Vinden skiftede meget i styrke, og kl. 1800 måtte vi igen starte motoren da vinden forsvandt helt. Kl.1930 sejlede vi under broen, og ændrede kurs mod nord spidsen af Langeland. uge 37 2014 005 Elevernes natte vagt til søs, begyndte kl.2000, med mange stor skibe at holde styr på, da vi sejlede lige ved siden af hoved ruten igennem Storebælt. Et af det mest prominente skib der passerede os i løbet af natten var Evelyn Mærsk på 395 meter lange container skib, på vej til Gdansk. Der var også mange lys fra fyr og bøjer som eleverne skulle holde styr på. Natten var lun for års tiden med stjerne klar himmel og næsten fuld måne. uge 37 2014 008 Fredag d. 12-09-2014 Vinden for det meste af natten meget svag, og vi måtte sejle for motor for at overholde tidsplanen for ankomsten i Marstal. uge 37 2014 009 Ved syd spidsen af Langeland bliver det tåget for en kort overgang , men omkring kl.0700 lettede tågen igen ved sol opgang, og en tiltagende nordlig brise. Ved vagt skift kl.0600 bjærgede vi de sidste sejl vi havde oppe til at støtte skibet i løbet af natten, og fortsatte for motor over Marstal bugt mod Vejsnæs pynt. Kl.0900 var vi ved Vejsnes pynt, og i flot solskin sejlede vi langs den sydlige kyst af Ærø mod indsejlingen til Marstal. Kl.1000 var Fylla ved anduvnings bøjen til Marstal og kl.1030 lå vi til kajs i Marstal. Det havde været en lang nat, og mange af eleverne var temmelige trætte efter deres første erfaring med natte vagt til søs. Ved deres sidste afmønstring fra Fylla i Marstal, glædede de fleste sig til at nå hjem, til et godt bad og en middags lur. Besætningen siger tak for togtet, og ønske alt godt i frem tiden til klassen 3Q.