Privat: Skippers dagbog

Togt 23 uge 40 Maritim HF 1.Q Marstal

Togt 23 Uge 40 Maritim HF 1.Q. Marstal

Mandag d.29-09-14

Det var totalt vind stille da vi afgik Marstal kl.1040, med kurs mod Sønderborg. Disset lå tungt over havnen og de omliggende kyster, og bliver næsten til tåge. Heldigvis bliver sigtbarheden ikke mindre en 1 sm. Alereder ved Ca. kl.1130 havde solen brand det meste af disset væk, og dagen bliver varm og solrig. Der var dog ingen vind på hele turen over til Sønderborg.

HF Soefart 1.P 044

Eleverne fik dog øvelse i at sætte sejl, medenes vi motoret af sted. Om formiddagen fik eleverne undervisning, og forklaringer ang. de forskelige skibs dele og deres funktioner. Efter frokost begyndte deres undervisning i knob og stik, skibs kendskab, udkig og ror tjeneste.

togt 23 uge 40 001togt 23 uge 40 002

KL. 1730 ankom vi til en næsten tom Sønderborg havn. Det er tydeligt at sommeren er slut. Sener om aften fik vi selskab af skonnerten Marilyn Anne fra Struer i Limfjorden.

togt 23 uge 40 003togt 23 uge 40 004

Tirsdag d.30-09-14

Vinden var igen svag da vi afgik Sønderborg havn via Kong Christian d.X€™s bro. Kl.0930. Det var klar sigt, men meget regn som fortsatte hele dagen. Det var først omkring aftens mads tid at regnen holdt op. Da vi var klar af Als sund bliver der sat sejl, men det var først da vi var 2 sm. syd for Årø sund at motoren bliver stoppet og mere sejl sat. Kl. var ca. 1130 alle var våde, men vinden var god, fra øst.

togt 23 uge 40 006

På trods af regnen forsatte undervisningen. En god gang frokost, og nogle varme kopper kaffe holdt humøret højt. Ved ankomst til Snævringen kom Fylla i læ af land, og vinden forsvandt så vi måtte startte motoren igen, og bjærge sejl. KL.1730 ankom vi gammel havn Middelfart.

togt 23 uge 40 008

Dæks teltet bliver hurtigt rigget til, og derefter bliver der serveret en rigtig god og varm aftens mad, Kalkun i karry sauce med grønsager til. Efter aftens rengøring var der rigget en tørre snor op i maskine rummet så at alle kunne tørre deres fugtige og våde tøj.

togt 23 uge 40 009

Igen i aften var havnen tom ved ankomst, men i løbet af en time fik vi selskab af den danske fiskeri inspektions skib Hav Ørnen, og et gammelt tyske sejlskib.

Onsdag d.01-10-14

Som DMI havde forud sagt var det vind stille, og tåget til morgen, men ikke så tåget som forventet. Så vi bliver ikke forsinket ved afgang, og kl.0900 var vi på vej under den gamle Lille bælts bro. Dagens destination var Assens.

togt 23 uge 40 010togt 23 uge 40 011

Ved ankomst til Assens var det planlagt at eleverne skulle afprøve deres overlevelse dragter. I mellem tid var vejret blevet meget flot med sol og total vind stille. Tågen var også væk.  Derfor ændrede vi planerne og vi ankeret Fylla op i Gamborg fjord lidt syd for Middelfart, så at eleverne kunne svømme ud fra skibet. Jollen bliver sat ud, eleverne fik deres overlevelse dragter på, og så begyndt øvelsen. Alt gik godt og det var meget mere interessant for eleverne at springe ud med dragter på i åben hav.

togt 23 uge 40 016togt 23 uge 40 018

Med øvelsen vel overstået, skulle ankeret op, og vi forsatte rejsen til Assens for motor. Vi ankom havnen kl.1600, hvor undervisning fortsatte med introduktion til maskinrummet.

togt 23 uge 40 024

Kl. 1800 fik vi lasagne til aftens mad. Endeligt, vi plejer at få det mandag aften. Det Smagte godt.

Efter aftens rengøring var det land lov som sædvanligt.

Torsdag d.02-10-14

Assens til Faaborg i stille vejr. Det var tørt og overskyet til morgen med en jævn brise fra vest. Da vi afgik Assens kl.0840 var vinden allerede aftagende, men vi satte alle sejl kort efter afgang, stoppede motoren, og skiftede kurs til SØ mod Faaborg. Først ved kl.1330 var vi nød til at starte motoren igen da det bliver total vind stille.

togt 23 uge 40 025 togt 23 uge 40 023

Kl.1400 passered Fylla Helnæs fyr og solen var ved at titte frem mellem skyende. Da sejlende nu var tørre afriggede vi jagere og spidserne for vinter, og pakkede dem væk, med hjælp fra eleverne. Vi forventer ikke at disse sejl skal bruges igen i år da der er kun 10 dage tilbage af Fyllas sejl sæson for 2014.

togt 23 uge 40 014

De sidste undervisning timer var også overstået til middag, og deltesten for eleverne begyndte om eftermiddag.

Vi ankom Faaborg kl. 1630. i total vind stille og lidt sol.

Fredag d.03-10-14

Fra morgen stunden af var vinden svag , overskyet og lidt regn. Dog i løbet af dagen kom der opklaring, og en jævn sø vind.

Kl.0900 afgik vi Faaborg med kurs mod Ærøskøbing. Medens vi motoret af sted, blev de sidste deltester afsluttet, og eleverne fik deres egen dele pakket sammen.

togt 23 uge 40 030

Kort efter ankomsten til Ærøskøbing kl.1330, afmønstrede vores sidste hf elever for i år. 2014. Vi ønske Dem en rigtig god vinter læsning, og vi glæder os til at sejl med dem i 2015.

togt 23 uge 40 028

Kl. 1445 var vi klar til at sejle igen. Denne gang til Svendborg hvor vi skulle være klar til at modtage en flok elever mandag morgen. Fylla ankom Svendborg træskibs bro kl.1700.