Privat: Skippers dagbog

Sommer 2014

HF Søfart VUC ÆRØ Uge 17 2014

Tirsdag d.22-04-14

Afgang fra Ærøskøbing i morges med 22 HF Søfartselever om bord markere begyndelse af vores undervisnings togter for sommer 2014.

Nyt undervisning kort station i brug.

Nyt Generator og Hjm samt pump næsten færdig installeret

Det har været et travl forår med indbygningen af Fyllas nye undervisnings navigations station, udrustet med egen GPS og kort plotter, samt installation af en ny strøm agrigate til 380v/230v., og en ny lænse pumpe. Som det kan ske inden for skibs fart var der noget som drillede i sidste øjeblik, men vi nåede at blive klar til afgang i morges kl.1030 fra Ærøskøbing.

Kursen er planlagt til Store Bælt via Svendborg sund, det Sydfynske farvand giver os en rig mulighed til at afprøve skibets nye udrustning, både elektronisk og mekanisk. Bort fra nogle mindre indlærings problemer gik alt godt.

HF Søfart uge17 024

Kl.1200 påbegyndt dagens undervisning på vej ind mod Svendborg Sund. Ved Thurø rev kl.1400 satte eleverne lidt sejl, og vi motorsejler nord over mod Storebælt med en jævn NØ vind. KL.1600 skiftede vi kurs øst over lige Nord for Dronning Maries puller, og fortsatte mod Skælskøre anker rede hvor vi anke op for natten kl. 1850.

Her til aften er vinden lodet meget af, og det er hyggeligt på dækket, med en meget flot sol ned gang. I morges lovede vejr udsigten en del regn og kraftig vind, som heldigvis ikke bliv til noget.

Onsdag d. 23-04-14

Natten til ankers forløb stille og roligt med en jævn Ø-lige vind, og sol opgangen var meget flot med blå himmel som i løbet af formiddagen ændrede sig til overskuet og let regn og skiftende vind.

HF Søfart uge17 023

Vi hævede ankeret kl.0800 og forsatte rejsen mod Kalundborg,  kort derefter bliver der sat lidt sejl  og kl.1030 sejlede vi under Store Bælt Øst bro. Mellem Musholm og Asnæs pynt  sætter vi alle sejl og stoppede motoren. Ved Asnæs rev satte vi atter motoren i gang og pakkede sejl sammen på vej ind til Kalundborg.

HF Søfart uge17 027

Kl. 1745 lå Fylla til kajs i den gamle havn og eleverne fik land lov for at køb slik og ciaretter.

Torsdag d. 24-04-14

Det var en meget regnfuld morgen stund vi stod op til, men heldigvis hold regnen op midt på formiddagen. Vinden var svag fra Øst, og det var rå koldt, så morgen madden oppe på dækket var en kold fornøjelse på trods af sol sejlet var sat..

HF Søfart uge17 029

Afgang fra Kalundborg var Kl.0800 med kurs mod Nyborg. I første omgang motorsejlede vi Fylla Vest over ud fra Kalundborg fjord og til den vester lige side af Storebælt, hvor vi satte alle sejl, og skiftede kurs syd over mod Storebælts øst bro. Vi stoppede motor og ved en fart af 3.3kts nåede frem til østbroen ca.kl.1500.

togt 2 uge 18 2014 HF søfart 004

Ved passagen af broen startede vi igen motoren og bjærgede sejl da vinden var meget svag og der var en kraftig nord gående strøm af ca. 2kts. I næsten vind stille ankom vi Nyborg havn kl.1900 og bakkede ind i den gamle havn ved siden af gril baren hvor vor vi lå natten over.

togt 2 uge 18 2014 HF søfart 005

I Nyborg fik vi besøg af nogle forældre til vores elever. Vi var også heldige til at få en kage til aften kaffe.

Fredag d.25-04-14

En skøn morgen med masser af sol, og vind fra svag vind fra en østlige retning. Dagens destination er Ærøskøbing via Rudkøbing løbet, og mørke dybet, men inden da skulle de sidste opgaver gennem føres, samt en man over bord øvelse.

Der bliver sat lidt sejl på vej ud af fjorden som hjælp lidt på farten. Sejlene bliver atter bjærget ved anduvning til Rudkøbing løbet. I Rudkøbing løbet havde vi med strøm på næsten 2 kts. som betyde trods halv fart motor kraft sejlede vi for 6 kts. under Langelands broen hvor der kun er ca. 15cm mellem broen og maste toppen.

HF Søfart uge17 034

Ved mand over øvelsen som vi lavede uden for Strynø, fik eleverne en god ide om hvor langt væk man kommer før skibet kan vende og man er på vej tilbage til den overbord faldende. På trods vores kunstige sømand var iført orange overlevelses dragt sundes han meget lille hurtigt.

Efter øvelsen forsatte Fylla rejsen til Ærøskøbing hvor vi ankom kl.1500 og eleverne afmønstrede efter nogle gode dage til søs.