Privat: Skippers dagbog

HF Søfart VUC Marstal uge 16 2013

HF Søfart uge 16

 

Mandag d.15. april.

The Big Bridge

 

“Down to the sea in a ship named Fylla” igen, i Ærøskøbing havn.

Dagen begyndt lidt tidligere med provianteringen, og påmønstring af elever kl.0845. Afgang var kl.0920 i flot varm solskin med kursen sat mod Storbælt via Højestene løbet og Svendborg Sund. Det er rart at al sne og frost nu er væk. På trods af manglerne vind blever der sat lidt sejl, så at eleverne kunne huske det de havde glemt fra sidste sommer.  Kl. 1105 sejlede vi under Svendborg sund broen og Kl.1200 rundede Fylla Thurø Rev kusten. med kurs mod Nord Fyn via Smørstakke løbet og det Ø. lige Store Bælt. Da vinden viste tegn til at tager til, satte vi mere sejl, Bredfokken og Spidserne, men ved Storebælts broen kl.1500 forsvandt vinden totalt, så bjærgede vi de sejl igen. Kort efter forsvandt solen som bliver erstattet af en fugtig kold dis. men dog ikke med minus grader, måske forår er kommet, trods alt. Der var ikke ret meget trafik i Store Bælt, men vi dog fik øje på det Danske krigs skib Niels Jule, og et meget stort tank skib i ballast som var i gang med at lænse ballast tanke.  Ved Fyns Hoved kl.1842 bjærgede eleverne skonnert sejlet, og vi rettede kurs til nattens anker plads ved Gabet, indsejlingen til Odense Fjord.

Kl. 2030 lå Fylla til ankers lige ved Hals strand, 0,25 sm. fra kysten. Solnedgang var meget flot da solen skinnede ind under skyerne. Anker vagt begyndte.

 

Tirsdag d.16. april.

Op anker

Kl.0600 ingen vind og tyk tåge, under 100m sigtbarhed. Først efter morgenmad lettede vi anker og fortsatte vores rejse til Kolding. Fra morgen stunden af, og indtil ca. kl.1300 bliver tågen ved at drille. Først da der kom en SW. lig brise lige før Snævring ved Lille Bælt forsvandt tågen. På trods af tågen og dårlig sigt, manglende vind (så vi skulle motor hele dagen) og udflugter forbi interessante skibe, både til ankers og undervejs, har eleverne været beskæftiget med deres forskellige gøre mål; kabys tjeneste, undervisning, ruteplanlægning, udkig og ror gangs tjeneste. Ved Middelfart kom der lidt mere vind, dog for fra, og det bragte med sig en kold regn. Kl. 1650 lagde vi til kajs i Kolding havn. I Kolding var der landlov til aftenen, men de fleste valt at blive ombord.

 

Onsdag d.17. april

Skipper 60 års Lagkag rester

Ja, men så kom dagen, skippers 60 års fødselsdag. jeg bliver fejret af alle ombord med sang til morgen mønstring, og lag kage til eftermiddags kaffen (som jeg kun fik fotograferet det halve af, det var tre).  Mange tak for jeres opmærksomhed.

Dagen startede i Kolding lidt disset, men solen fik hurtigt magt, og dagen bliver lun og klar, men vinden bliver væk indtil eftermiddag. Ca. kl.1300 fik vi en dejlig SW brise så at vi kunne sætte alle sejl for tre timer indtil vinden igen forsvandt. Kursen for dagens sejlads tog Fylla, S over igennem Lille Bælt via, Bredningen, Årøsund, Trandesand ved N Als, mellem Langgrund og Hesteskoven, Lyø Krog, Faaborg Fjord, og til sidst ankom Fylla Faaborg havn kl.1745. Der var et par store Hollandske skonnerter undervejs i dag, så sommeren må være lige om hjørnet, og eleverne nød at kunne sidde oppe på dækket og spise deres frokost i den dejlig varme sol.

Tak for  i dag og godt nyt år til skipper.

HF Søfart klass fra uge 16

Torsdag d. 18 april

En tidlig start i dag, afgang fra Faaborg var kl.0630, Fylla skulle være i Svendborg kl. 1000 så eleverne kunne nå den Kl.1015 færge hjem til Ærø. Endelig en dag med god vind, og vi havde kun et par timer til Svendborg havn, men vi fik lidt sejl sat og motorsejlede til Svendborg via Grydeløbet. Det har været et godt togt trods drillende vind forhold. Mandskabet på Fylla ønsker eleverne alt det bedst i deres opkommende eksamen.