Privat: Skippers dagbog

Togt 5. Uge 21. Ådalskolen

Mandag d.18;

Mandag morgen, og Fylla lå ved Ring-Andersens skibsværft, da eleverne fra Ådalskolen ankom Svendborg. De skulle finde deres vej gennem et meget fremmet miljø til den kaj hvor Fylla lå. Det var et dejligt gensyn med klassens lære Lizzi og Kristine.

KL.0930 var alle klar til afgang, sikkerheds mønstringen var gennemgået, egen dele stuvet væk, og alle elever havde fået deres arbejdsplads, og opgaver. Vejret var overskyet med en svag SV brise og en tendens til små regn. Kl.0915 lod vi de sidste fortøjninger gå, og motorede ud af Svendborg havn, med kurs mod Faaborg via Højstene Løbet.

22-05-15 00322-05-15 004

I løbet af formiddagen tiltog vinden fra S, og da vi passered Drejø SV kl.1200 satte vi sejl, og slukkede motoren. Nu begyndte det at regne temmeligt meget efterhånden. Ved ankomsten til Faaborg kl.1630 hold regnen op for en halv time medens vi lage Fylla til kaj, og satte SOL sejlet.

Så begyndte det at regn, så meget at vi var nød til at spise aftens mad underdæk. Noget som sjælden sker her om bord. Alt det regn hold ikke elever tilbage fra at gå i byen for at købe slik.

Tirsdag d. 19;

Til morgen regnede det stadigt, så morgenmad bliver spist ned i banjen. Der var lovet opklaring i løbet af dagen, og SSV lig brise så det lovede godt for sejlturen N over Als, og ned gennem Als Sund og Fjord.

KL.0915 afgik vi Faaborg, og sat sejl kort derefter, men det var først kl.1200 ved Als at vi fik slukket motoren.

Der kom et par enkelte små regn bygger forbi medens vi sejlede langs den Ø lige kyst af Als, men også en del sol. Desværre da vi nåede N Als drejede vinden om i W, og vi satte atter motoren i gang for et par time. Ved ankomsten til Als sund stoppede vi motoren og sejlede ind til Als fjord.

22-05-15 00822-05-15 006

På vej S over i Als fjord bjærgede vi sejl ,regnen var holdt op, og solen kom frem . Det var en flot tur gennem fjorden med de friske forårs grønne farver og de gule raps marker.

KL.1645 lagde vi Fylla til kajs i Sønderborg N. havn.

22-05-15 011

Onsdag d.20;

I dag skulle vi S., om Als og videre til Marstal. Vi skulle første sejle igennem Kong Christian d.X€™s klap bro ved Sønderbog havn. Åbnings tid for gennem fart var kl.0930. Ved afgang fra havnen bliver vores praktikank lidt for langsomt til at springe om bord, skulle lige back lidt for at hente ham, så han kunne klatre om bord over agter lønningen.

22-05-15 01622-05-15 017

Vi fik sejl sat kl.1000 lige uden for Sønderborg havn, og sejlede hele vejen til anduvningen ved Marstal sejlrenden. Det var en flot dagsejlads med vekslende vejr og en jævn brise med alle sejl oppe. For det meste af vejen sejlede vi i selskab med det Hollandske sejlskib Nederlander.

22-05-15 00922-05-15 022

Fylla anløbe Marstal havn Kl.1645 ,og vi lå stille til kajs kl1700. Elever fik lov til landlov med det samme så de kunne handle slik osv., da vi skulle til ankers Torsdag aften.

Torsdag d. 21;

Let skyet til morgen, og lidt koldt, men en dejlig brise fra SW til at sejl ud af havnen på. Så kl.0900 lod vi alle fortøjninger gå, satte stag fok, storesejl, og spids topsejl, og vi sejlede kun for sejl stil og roligt ud af Marstal havn. Dagens destination var Rev Krogen. En natur havn på øst siden af Avernakø. Fylla sejlede Mørkedybet for sejl, og Kl,1100 ved den SØ lige ende af Mørke Dybet,  satte skonnert sejlet, og på den N lige ende af Mørke dybet bjærgede vi spidserne og satte klyver og mesan. Vinden var nu SV, og vi krydse over til indsejlingen af  Ærøskøbing, vinden var nu gunstig til at klare rundt om Avernakø.

22-05-15 01022-05-15 02622-05-15 021

I løbet af eftermiddagen bliver der lavet rednings, og brand øvelse, hvor eleverne fik lov at bruge brand slangen med fuld tryk 22-05-15 029på.22-05-15 027

Ved N. spidsen af Avernakø drejede vinden til NV, og vi nåede anker pladsen ved Rev Krogen ca.kl.1730. Vi droppede anker ca. 0,1 sm. Fra kysten i den meget hyggelige  natur havn.

Efter aftens mad blev eleverne sejlet ind til stranden med Fylla€™s jolle, for at svømme, og gå tur på øen. Kl.2100 var alle igen om bord, og i løbet af aftenen var der tid til at gennem gå skipperens spørge skema i forbindelse med elevernes dagbog.22-05-15 03222-05-15 030

Der faldt ro over skibet og kl.2300 var der så stille om bord at man kunne høre bølgerne plaske på stranden, og ænderne inde ved stranden.

Natten bliver ikke hel mørk, da der var klar himmel, og på grund af de lyse nætter. De elever der havde natte vagt valgt at side ude på dækket, og ser efter satellitter.

Fridag d.22.

Sol opgangen var flot,  men igen en dag med omskiftligt vejer, dog uden regn, og ikke ret meget vind22-05-15 035.22-05-15 038

Vind retningen var dog ideel til at sejle fra anker pladsen. Kl.0900 efter morgen rengøring bliver ankeret hævet op af eleverne.

22-05-15 03622-05-15 037

Spids topsejlerne bliver sat, og Fylla sejlede stille, og roligt ud af bugten mod Svendborg sund. Med kun spidserne sat, var der ikke ret meget fart i skibet, men Fylla klarede alligevel 2 sm/t. Ved øenEgeholm i Svendborg sund blev motoren sat i gang og sejlene bjærgede.

22-05-15 041

Kl1300 anløb Fylla træskibs broen i Svendborg. Det var meget sjovt at se så mange forældre stående på kajen for at tage imod deres børn. Efter en sidste mønstring bliver alle inviteret om bord til en rundvisning af deres børn.

Det var interessant  at lægge mærke til hvor meget kendskab eleverne havde til skibet, da de viste deres forældre rundt om bord.