Privat: Skippers dagbog

Togt 13 Uge 29 “What About Fredericia” Ungdom

Togt 13 Uge 29 €What About Fredeicia€ Ungdom

Mandag d.14-07-14

I dag kl.1000 i regn og blæse vejr påmønstrede 16 unge mennesker fra Fredericias ungdom og deres 6 pædagoger.

DMI lovede vind styrke op til 15m/s fra vest i løbet af dagen. Så det bliver besluttet at holde os inde i læ af Fyn, og sejle til Nyborg. Vores små matroser skulle helst ikke blive forskrækket på deres første dag. Kl. 1130 afgik vi Svendborg og kl.1200 satte vi lidt sejl. Nemlig stag fok og inden klyver. Kl.1230 rundede vi Thurø rev og fortsatte N over med ca. 4tks.

Fredericia ungdom 002

Regnen var holdt op men det blæste meget, med en meget varm vind fra land. Elever var fulde af spørgsmål. Så mange, at besætningen ikke kunne svare alle. De unge matrosser var også meget ivrige  for at komme ud og klatre i nettet under bovsprydet, og for at styre Fylla. Skibets brand øvelse var også et hit, med at sprøjte vand.

Fredericia ungdom 001

Kort efter vi ankom Nyborg begyndt det at regne igen, men vi nåede lige at spise aftens mad i tør vejr. Dem der havde  af dækket til aften kunne ikke kom til for den mængde af regn der kom ned, men de fik rig mulighed til at skrubbe dækket.

Da de alle unge matroser  drog af sted på deres aftens landlov, mærkede mandskabet en pludselig r over skibet.

Tirsdag d.15-07-14

Alt det vind og regn fra dagen  før var blæste over og dagen lovede at blive en meget fin dag på vandet.

Bortset fra den v-lige vind vi havde forventet, bliver til en svag sv-lige som tiltog lidt i løbet af dagen fra ssv. Vi afgik Nyborg kl.0840 med kursen mod Marstal via Rudkøbing. Pga mod vind bliver der ikke sat sejl den dag. Kl.1330 motored vi under Langelands broen med den sædvanlige spænding blandt eleverne om vi kunne kom under broen. Skipper havde dog styr på det, der var mindst 60 cm.- mellem mast top og under siden af broen.

Fredericia ungdom 010

Kl.1530, lå vi til i det gammelfærge lege ved Marstal, og kort derefter strøg eleverne og deres lærer af sted til stranden, for at kølel af. Det var meget varmt ind på land.

Fredericia ungdom 012

Efter aftens madden var der hygge om bord med sang og musik spil.

Onsdag d.16-07-14

Nok en flot sommer dag , men ingen vind, så det bliver bestemt at vi skulle ligge til ankers om aftenen.

Vi afgik Marstal mod Hørup Hav ved Syd Als kl.1000, men først efter eleverne havde handlet slik og cola for de næste 24 timer. De skulle have forsyninger til at hygge sig med om aftenen medens vi lå til ankers.

Fredericia ungdom 007

Undervejs syd om Ærø bliver der sat lidt sejl i håb om, at vi fik lidt vind, men der kom ikke en pufffffff. Så da vi nåede Gammel Pøl stoppede vi motoren og drev for en times tid medens, de unge besætning fik lov at fiske. Der bliver fanget 4 fisk.

Fredericia ungdom 022

Derefter fortsatte vi rejsen til ankerpladsen ved Hørup Hav, hvor vi ankom kl.1800. Efter aftens mad i den flotte bugt, var der tid til en svømme tur, som de fik stor fornøjelse af. Kl.2200 anker vagt drejede, og der bliver meget stille om bord, alle var meget trætte. De fik ikke en gang alt chips og cola spiste.

Fredericia ungdom 028

Torsdag d.17-07-14

Kl.0600 var hav overfladen spejl og vand mændene lignede en slags stjerne i en grøn himmel. Og luft temp. var allerede Fredericia ungdom 03420* .

Kl.0830 hævede vi ankeret op og vi motorede ud af bugten med kurs syd om Als mod Ærø og Søby havn. DMI lovede ikke en dråbe vind. Dagens plan, bliver til en svømme tur ved stranden i Søby og en grill aften ved grill pladsen.

Fredericia ungdom 033

Ved Ankomsten til Søby bliver Fylla bakket ind i det gamle færge lege, og lige så hurtigt som landgangen var sat var de unge folk af sted til stranden, og efter grill festen om aftenen, var der i gang tid til en svømme tur. Alle hyggede sig gevaldigt, og der bliver sang om bord om aftenen.

Fredericia ungdom 036

Fredag d.18-07-14

Alle god togter ender på et tidspunkt. Kl.0830 afgik vi Søby mod Svendborg, hvor vi skulle ankom kl.1200 da ungdoms klubbens bus skulle hente dem kl.1230.

Fredericia ungdom 026Fredericia ungdom 041Fredericia ungdom 032

Dagen var igen meget flot, men næsten ingen vind. Ved indsejlingen til Svendborg sund var der lidt vind, og vi stoppede motoren for en times tid, medens Fylla sejlede ind mod Svendborg.

KL.1200 lå Fylla til kajs ved pakhus kajen i  Svendborg, hvor vi tog afsked med en gruppe dejlige unge menneske.