Privat: Skippers dagbog

Togt 12. Uge 28 Fyllas mini kunst og sommer togt

Togt 12. Uge 28 Fyllas Mini Sommer togt.

Søndag d.06-07-

Kl. 0900 var skipperen godt i gang med at slibe og laker Fyllas lønning, med håb om at lakken bliver tør inden gæsterne ankommer kl.1600. Styrmanden provianteret, og gjorde skibet klar medens skipperen stressede videre.sommer togt 001

Kl. 1600 var lakken lige akkurat tør, og gæsterne var indkvarteret. Et hold private gæster, nogle af dem kom for sejladsens skyld, og andre fordi de skulle finde inspirationer til at maler, Kl. 1630 afgik vi Svendborg mod øst, til Store bælt. Vinden var ØSØ ca.6m/s. så alle arbejdes sejl bliver sat, og kursen lagt mod Nyborg.

sommer togt 002sommer togt 003

Kl.1745 rundede vi Thurø rev og slukkede moteren. Vinden bliver østlig dog drejede den lidt mod NØ. Fylla skyd en fart af ca. 5,7 kts. himlen var klar og vinden lun. En af sommerens flotteste aftener. KL. 2130 bjærgede vi sejl ind i fjorden, en ½ time senere lå vi til kajs.

Det havde været en hyggelig sejlads, som tegnede sig godt for resten af ugen. Kl.2300 var der  stille om bord, folk var træte.

Mandag d. 07-07-14

Kl.0700 dagen startede godt, vinden var i syd, og frisk, der var dog en hel del regn byger omkring, og med et ønske om at nå Sejerø, alt tegnede godt. Kl.0900 var der afgang, og sejl bliver sat lige uden for havnen og motoren slukket.

sommer togt 005

Efter 2t. sejlads vare regn holdt op og vinden loddet af. Så kom solen frem, og vinden forsvandt kort før Store bælts øst bro. Så vi skulle starte motoren igen. Omkring kl.1300 drejede vinden NNV, og til tog lidt til, 4 m/s og alt håb om at nå Sejerø for sejl forsvandt. Så destination blev lavet om til Kalundborg.

sommer togt 007Kunstner på arbejde

kL.1600 slukkede vi motoren og sejlede ind i Kalundborg fjord. KL.1800 præcis lage vi til i den gamle fragt havn i Kalundborg. Havnen er ikke så ,langt væk fra den 5 tårnede middel alder kirke €Vore Frue€,  bygget midt i år 1100. sommer togt 014 sommer togt 015sommer togt 017

Efter aftens maden bliver der lavet en ekspedition, for at besøge kirken, og den omliggende middel ælder by del. Undervejs fandt vi en lille side gevinst til vores gæster på maler holdet. Føde sted for den kendte danske maler Johan Thomas Lundbye.

sommer togt 012

Tirsdag d. 08-07-14

Lidt småregn, overskyet, og en kraftig NNØ vind, 8-10 m/s, med lovning for opklaring til eftermiddag, det blev lovet fra DMI. kl.0600. Ideal forhold til en smut sejlads til Fyns Hoved, og en eftermiddags tur i land til at ser på naturen og give kunst gæsterne en mulighed for at male i naturen.

sommer togt 024sommer togt 023

KL. 0800 var det afgang fra Kalundborg, og en halve time senere var sejl sat, og motoren slukket og Fylla klarede en 6½-7kts tværs over N lige store bælt. KL.1155 havde vi Fyns hoved tværs,  og kl.1205 droppede vi anker i Kors Havn bugt ved Fyns Hoved.

sommer tog + 003sommer tog + 005

Efter frokost bliver jollen søsat og folk bragte i land. Vinden var ved at lodde lidt af, og det bliver meget varmt, men så kom tågen for et par timer. Omkring kl.1700 drejede vinden om i ØNØ tågen forsvandt, og solen kom frem.  Det var ideal for gæsternes grill aften inden på stranden.

sommer tog + 008

Kl.1930 var alle tilbage om bord til at nyde aftens stemning, og sol ned gang fra Fyllas dæk. Kl.2200 bliver natte vagter organiseret, og skibet falder stille til ro. Natten forløb med en let ØNØ vind og lidt regn af og til.

Onsdag d. 09-07-14

Kort efter morgen maden, hæver vi ankeret op og kl.0845 var moteren slukket og sejl sat. Vinden var NØ jævn og regnen var holdt op. Inden længe kom sol frem. Dagen bliver bare bedre og bedre som den skrider frem.

sommer tog + 012

Med en VNV lig kurs mod Æbelø var vinden lidt agten for tværs, og vi kunne sætte let vejrs sejlene, fisherman, bredfok, og spidserne. Vinden lodde meget af, men alligevel klarede Fylla en fart af 3,5kts. Da vi rundede  Æbelø ca. kl.1230 skriftede kurs vi ca.SV dvs. vinden var lige inden agter fra, så vi fik gaf sejlene til sætte €ving og ving€, på denne måde fik vi også fisherman til at sætte, men alle for sejl træk ikke.

På vej ind mod Fredericia tog vinden lidt til i styrke til frisk vind.

Ved Snæveringen i Lillbælt bjergede vi fisherman sejl, og vi forsatte sejladsen under begge Lille Bælts broerne, og hen til indsejlingen af Kolding fjord, hvor alle sejl, bort fra spidserne og bredfok bliver bjerget. Kort før Kolding havn bliver de sidste sejl taget ned, og kl.1840 lå Fylla til kajs i den gamle inder havn.

Vinden var for kraftig til at vende i havnen så lå vi med stævnen ind.

sommer tog + 016

Senere om aftenen tog nogle af gæsterne på udflugt til Kolding hus, og andre på indkøb og by vandring. Skipper han tog en gå tur langs Kolding å.

sommer tog + 019

Kort før kl.2200 var vinden loddet total af, så vi vendte Fylla så vi lå med stævn ud, så vi nemmer kunne afgår havnen om morgen.

Torsdag d.10-07-14.

Kolding havn kl.0700 afgik vi i det skønneste solskin og en frisk NØ vind. Morgen madden bliver spise oppe på dækket på vej ud af Kolding fjord, medens fjordens og bæltets strandebred glider forbi.

Kl.0900 var vi ud i det N-lig Lille Bælt €Bredning€ med alt sejl oppe. Vinden havde loddet en del af, men Fylla klarede en god fart, 4kts i gennemsnit. Ved middags tid passered vi Bågø Fyr ved Fyr renden. Det eneste sejl vi ikke havde oppe var bred fokken.

sommer tog + 023

Kort før Helnæs fyr sprang vinden om i SSØ og alle sejl stod bak for et øjeblik, inden vi fik ændret kursen. Da vi skulle SØ over til Faaborg bliver vi nød til at bjærge alle sejl og fortsætte rejsen for motor. Vi havde en aftale med nogle af de yngste gæster om bord, at de kunne svømme og lege ved Faaborgs nye bade anstalt inden aftens maden kl.1900.

sommer tog + 024

Vi ankom Faaborg kl.1715 i god tid til en svømmer tur, for voksen og unge. Om aften var der hjemme lavet underholdning med sang og party €games€. Det var en hyggelig aften, og de mindste gæster fik lov til at være oppe sent.

Skipperren trak sig tilbage inden midnat, da morgen dagen skulle også klares.

Fredag d.11-07-14

Det var lidt af en morgenstemning, der lignede dagen efter natten før, blandt gæsterne ved morgen maden, men det var også sidste dag om bord for vores gæster, efter et meget spændende uge togt rundt Fyn. Det meste for sejl i forskelig slags vejr og alle mulige sejl kombinationer.

sommer tog + 027 Mini kunst udstilling om bord Fylla

På en NØ lig vind forlader vi Faaborg ca. kl.0900 og krydsede vi ud af Faaborg fjord via Gryde Dybet og videre mod Svendborg sund. Ved Ballen ca.kl1230, bjærgede vi sejl og motorede de sidste 2½ t ind til Svendborg vor vi ankom ca. kl.1500.

sommer tog + 031

Det har været en fin uge med gode gæster €mandskab€, som jeg håber kommer igen. På gensyn ved vores næste sommer togt.