Togt 2. uge 18 HF Søfart VUC Ærø
Mandag d.28-04-2014
En meget flot forårs dag i Ærøskøbing, men ingen udsigt til en gunstige vind.
KL.0830 ankom 24 friske unge mennesker og deres lærer. Alle klar til en uges navigations opgaver og brovagter samt forpligtelser.
Efter alle sikkerheds foranstaltninger var gennemgået og proviant pakket væk var Fylla klar til afgang. Kl.0950, afgik vi Ærøskøbing havn, og lige som i sidst uge er ruten planlagt for et togt op og ned Store Bælt via Svendborg Sund.
I total vind stille sejlede vi i gennem Svendborg sund medens vi spiste frokost, og ved Thurø rev satte vi 3 sejl for øvelsens skyld da der stadig ingen vind var. Kl. 1500 var hav over fladen spejl blank og vi motorede videre med slappe sejl mod aftens anker plads, ved Skælskøre red. Medens eleverne arbejde flittige på deres opgaver både på dæk og under dæk.
Kl. 1815 kastede vi anker ved Skælskører red, og kort derefter bliver der lavet en brand øvelse med skibet nød brand pumpe. Alt gik godt og den opdigtede brand bliver slukket. Senere om aftenen før sol ned gang bliver skibets jolle søsat, og flere elever fik lejlighed til af ro omkring Fylla.
Tirsdag d.29-04-2014
Natten til ankers forløb meget stille og roligt, med ingen vind, og Fylla som svajede til sit anker i forhold til strøm retningen. Hele natten kunne mand høre hav fugle inde ved stranden og bølge skvulp, ved brandingen.
Sol-opgang var meget kraftig og sol briller var påkrævet fra tidligt om morgen. Kl.0800 hævede vi anker og så begyndte dagens gerninger. Rengøring, mad lavning og navigations opgaver, men først skulle vi lave en omsvejning af skibets GPS kompas til at kalibrere den. I brugs ansvisning siger det, at hvis det først forsøg ikke lykkes ,skal man prøve igen. Vi skal åbenbart prøve igen.
Kl.0900 forsatte vi rejsen til Kerteminde via en om sejling af Romsø for motor og en kort tid for sejl. Der har varet næsten ingen vind hele dagen. Kl.1100 sejlede vi under Storebælts broen, og kl.1330 bliver der udført en mand over bord manøvre.
Vi ankom Kerteminde ca kl.1800 og kl.1930 var der landlov for at handle slik sodavand cigaretter osv. Stadig vind stille, og næsten sky fri himmel.
Onsdag d.30-04-2014
Jeg er fristed til at sige €O what a buitifull morning O what a buitiful dag€ men ikke en dråbe vind her i Kertemide havn til morgen.
Vi skulle ud i Storebælt og opliver store skib og rute sejlads så 0800 var det afgang mod Nakskov, med lovning om en let Nordlig vind til middag, men ak hele dagen var meget vind fattig men flot solskin. Undervejs syd over bliver vi passeret af to interessante skibe blandt de mange der sejlede forbi os.
Det var et kæmpe kontainer skib Mærsk Makine Møller og den anden var et Bulk skib / stk. gods, med en ladning af træ i pakker.
Kl.1615 sejle Fylla ind i Nakskov fjord og Kl. 1830 lå vi til kajs med en meget svag nordlig brise. Som lovede godt for Torsdag.
Torsdag d. 1. maj.
Fra morgen stunden af var der en frisk nordlig vind som DMI lovede ville dreje østerlig i løbet af dagen.
Det tegnede godt for en frisk sejlads til Marstal. En god afslutning til en uge med svag vind, og motorsejlads.
Fylla afgik Nakskov lidt over kl.0800 og Kl 0930 ved indsejlingen til fjorden bliver alle arbejds sejl sat og motoren stoppet af. Til middag rundede vi syd spidsen af Langeland med en nord Øster lig vind som love en halve vind til Marstal. Men efterhånden som vi trak længer ud i Marstal bugt drejede vinden tilbage til nord, og vi måtte sejl på kryds over Marstal bugt mod Marstal.
Kl. 1200 bliver motoren atter sat i gang og sejl bjærget. Medens vi motoret in mod Marstal eleverne fik deres sidste opgaver gennemførte og skibet blive gjort rent klar til ankomst.
Kl 1500 ankom vi Marstal havn og lå til kajs ved Thomsen kajen. Et gammelt sejl skib i den del af havnen er en sjældent syn efterhånden.
Her fra gik eleverne i land lige som så mange sømænd før dem har gjort, med køje sækken over skulderen. Vi ønsker jer alt det bedst med jeres prøver på næste tirsdag.
Mange hilsner mandskabet på Fylla.