Privat: Skippers dagbog

Promotion Togt Til Helsingør Uge 33

Promotion Togt til Helsingør Via Vordingborg , Køge og København uge33

Søndag d.11-08-13

Kl.1800 stod 23 forventnings fulde gæster på pakhus kajen i Svendborg, klar til at påmønstre som med hjælpe til at promote Fylla på Sjælland.

Deres opgaver under togtet er  at vise folk rundt på Fylla når vi holder åben skib, holde messing og lakken pusset så at skibet ser pænt ud, og i generelt bliver en del af skibets daglige liv på samme måde som lejer skole elever. På denne måde håber vi at De få en god følelse for skibet og hjælper til at udbred budskabet videre.

Kl. 1930, var alle påmønstret og indkvarteret, og vi var klar til afgang. KL. 1945 forlod vi Svendborg, Øster ud, med destination Vordingborg , Vind var SV hård og på grund af folk var ny påmønstret om bord, sejlede vi for motor og lidt støt sejl.  Kl.2230 rundede vi nord spidsen af Langeland med kurs mod Omø sund. Vind var nu SSV hård dvs. næsten tværs ind på styrbord, og den gode gamle Fylla rullede temmeligt meget i de korte krap søer.

Mandag d.12-08-13

Kl.0100 overtog Styrmanden vagten lige efter vi havde forladt Omø sund, og ca. kl.0200 blev motoren slået fra og Fylla sejlede for stag fokken alene med en fart af ca.3,5 kts. Kl.0600 var vi ved indsejlingen til Vordingborg bor og kl. 0640 blev broen ved Masnedø sund åbnet så vi kunne sejle ind i Syd havnen vor vi lage til lidt i Kl.0700.

Promotion togt 002Promotion togt 003

Efter morgenmad, tørnede alle mand til ,for at gøre Fylla klar til at modtage gæster fra Kl.0900 til kl.1700. Dagen var blæsende med regn bygger og en del sol. Typiske Dansk efterårsvejr. Vi fik en del besøg, og Fyllas besøg blive nævnt i det lokale media.

Kl. 1700 pakkede vi det hele sammen, og kl.1805 sejlede vi i gennem Masnedøsund klap bro mod Storestrøms broen, vore gæster fik en overraskelse over hvor lidt fri højde der er til Fyllas master, ca20cm. Halvanden time senere lå vi til kajs ved Stubbekøbing havn, og der blev vi natten over.

Promotion togt 004

Tirsdag d.13-08-13

KL.0500 var motoren sat i gang og alt gjort klar til afgang kl.0520. Nogle af vores gæster var oppe til afgangen fra Stubbekøbing, og der blev sat lidt sejl kort derefter. Vinden var svag fra SV. Da vi sejlede ud igennem Grønsund, og kl.0600 var Hesnæs Fyr tværs om stb. Kort efter ændrede vi kursen mod Møns klint med en tiltagende VSV brise. Kl.0730 bliver der morgen mad for alle i det skønneste sol skin, men mørke skygger lå på horisonten. Da vi rundede Møns klint ved ca. kl.0930 skinnede solen direkte på klinten, et meget flot syn, mere sejl bliver sat og motoren stoppet.

Promotion togt 007

Med den nordlige ende af Møns klint sprang vinden om i NV da en torden bygge passerede, men heldig vis gik den om igen til WSW, og Fylla sejlede med god fart nord over mod Køge. Ved runding af Stævns klint kom der en meget kraftige tordenbyge, og vi var nød til at bjærge sejl ned til stag fok, skonnerten og mesanen. Vinden sprang samtidigt om i VNV og tiltog til kraftig vind til kuling, så vi motorsejlede Fylla resten af vejen ind til Køge bugt og Køge havn.

Promotion togt 009Promotion togt 013

Vores ligge plads var helt i bunden af den gamle havn, tæt på byen og banegården. Efter aftens mad bliver der hurtigt ro om bord da alle var trætte efter en lang dags sejlads, med vind, sol og regn.

Promotion togt 022

Onsdag 14-08-13

Åben skib I Køge havn. I dag skulle vi præsentere Fylla til Køge og omegn. Gæsterne havde gjort deres for at Fylla så godt ud, og vejret var fint, bort fra nogle enkelte regn bygger. Vi hold åben skib mellem Kl.0900 og Kl.1600 det blev til mange besøgende, og nogle enkelte som var meget interesserede i hvad vi kunne tilbyd deres skole. Reklamen i den lokale avis trak folk ned til havnen, så vi må regne med mange flere har læste den.

Promotion togt 015

I løbet af dagen sagde vi farvel til nogle af gæsterne der skulle hjem fra Køge, og sagde goddag og velkommen om bord til andre. Det blev ved med at blæse hele dagen og derfor bestemte jeg at vi skulle afgår til København først i morgen tid

lig.

Promotion togt 020

Torsdag d.15-08-13

Kl.0430 var vinden løjet meget af, så kl.0500 afgik Fylla Køge havn, med en meget svag SV brise. Alle sejl blev sat med det samme og efter en times motor sejlads, NØ over Køge bugt var vinden tiltaget til let vind og motoren bliver stoppet.

promotion togt del 2 002promotion togt del 2 004

Sol opgang var meget flot, og i løbet af formiddag tiltog vinden stille og roligt fra SV til en jævn vind. Kl.0845 pass. vi Drogden fyr, og kl.0930 Dragør havn. Ved Nordre Røse Fyr, skiftede vi kurs  for at følge Kongedybet  mod Københavns havn. Ind mod læg af alle de store fabrikker forsvandt vinden, men vi kunne holde lidt fart i Fylla ind til Lynet renden ,som er den S. lige promotion togt del 2 007indsejling til Københavns havn. Lynet løbet var en gang åben farvand, vor slaget ved reden foregik i 18€¦?.-. og i dag er området fyldt med landful og der er i dag et rensnings anlæg.

promotion togt del 2 014

Fylla ankom Amalia Havens kaj, kl.1200, og kl.1400 holdt vi åbent skib indtil kl.2000. Vi var nød til at sige farvel til endnu et par gæster, kort efter anløbet af København. De havde ikke tid  tilat blive til Helsingør. De gæster som blev tilbage gjorde et fremragende job med at vise Fylla frem, og fortalte om Fyllas lejerskole togter.

promotion togt del 2 015

Efter vi havde lukket for åben skib tog alle gæster i land  for at opleve København.

Fridag d. 16-08-13

Det regnede ved morgen stunden, men holdt hurtigt op. Dagen blev tør, men overskyet og meget diset men en SSØ Brise der tiltog i løbet af dagen til en frisk vind.

promotion togt 3 003

Kl.0900 var alle vores gæster samlet, de gamle der havde været med fra Svendborg og dem som var med for en  dags sejlads fra København til Helsingør, 42 i alt. Med den agterlige vind kunne vi hæve spids sejlerne og bredfok sejlet op. Strøm var svag N. gående som hjælp på farten. Da Fylla passered Middelgrund fortet var farten 2,3 kts , men med tiltagende vind tiltog farten og da vi nærmede Helsingør sejlede Fylla 7 knt gennem vandet og næsten 10 kts. over grunden.

promotion togt 3 007

Vi sejlede ud i Kattegat så at vi kunne få Kronborg om Bb, og om Stb., for hjem gående før vi anløb Helsingør havn. Kl. 1500 fortøjede vi ved den nye træskibs bro lige foran Helsingør Kultur Værft. I løbet dagen afmønstrede næsten alle gæster. 8 Trofaste gæst bliver dog til i morgen.

promotion togt 3 010

Åben skib Helsingør havn fra kl.1000 til kl.1700

Lørdag d.17. og Søndag d. 18-08-13.

I løbet af lørdagen og søndagen drog vores sidste gæster af sted, og nu Søndag aften  er vi kun mandskabet om bord.

promotion togt 3 015

Begge dage var Fylla godt besøget. Nogle de besøgende viste stor interesser for undervisningen om bord, og lejerskole forholdene. Der har også været en del unge folk der gerne ville klatre i masterne. Jeg håber vores togt har gjort mange folk opmærksomt på Fylla og dens mugligheder.

promotion togt 3 020promotion togt 3 018

Vores Ræv fra Naturama har også vagt en stor interesse, og folk har spurte til forbindelsen mellem et sejlskib og en ræv.

promotion togt 3 017

I morgen kommer vores første efterårs Lejerskole togt. De påmønstre her i Helsingør og afmønstre ved ankomst til Svendborg.