Privat: Skippers dagbog

Grønlandske Børn Uge 29

Sejlads med Grønlandske Børn.

Kl.1600 søndag aften d.14. juli ankom 9 Grønlandske børn og deres 3 hjælper til Svendborg fra Grønland. Efter lidt problemer fandt de havnen, og Fylla, gemt blandt de andre gamle skibe hos Ring-Andersens værft I Svendborg. Fyllas mandskab var lidt betænkeligt da vi opdagede at børnene talte meget lidt dansk, men det blev hurtigt overstået, da vi havde lært et par grønlandske ord så som, stop,€¦€¦ ja€¦€¦€¦nej.

Rednings vest øvelser

grønlandske børne togt uge 29 012

Mandag d.15-07-13

Efter morgenmaden blev vores unge gæster introduceret til en skibs mønstring, opholds regler og sikkerheds udrustning ombord.

Kl.0930 påmønstrede vores sidste gæst, Irene fra Svendborg. Hun havde undervist børnene på dansk i Grønland, så det var en overraskelse for dem at se hende. Kl.1000 efter sikkerheds mønstring var der afgang til Marstal via Reve krogen ved Avernakø og Mørkedybet.

Børnene er nogle af de yngste vi har sejlet med. De kom fra 5. og 6. klasse. Så der blev ikke sat så mange sejl, men de hjælp godt til, og de var meget villige til at hjælp, med alt arbejdet ombord.

grønlandske børne togt uge 29 014

Kl. 1530 ankom vi til Marstal, hvor deres først ønske var et bad. Det var deres først bade mulighed siden de rejste hjemme fra. Senere var der et besøg på lejepladsen, og en tur op i den gamle by.

Tirsdag d.16-07-13

Efter morgen mad bliver der tid til et besøg på Marstal søfarts museum, for at se museets kunst, og genstande fra dengang Fylla sejlede på Grønland.

grønlandske børne togt uge 29 003grønlandske børne togt uge 29 004

Efter besøget afgik Fylla tilbage til Svendborg via Rudkøbing og under Langelands broen, som altid er spændende for eleverne fordi der er så lidt plads under broen for vores master. De tro altid at vi rammer på.

Kl. 1300 var vi tilbage hos Ring-Andersen værft. Vi afventede en dykker som skulle dykke ned under Fylla. Vi havde fået en læk i kalfatring i for skibet. Heldigvis havde vi fundet det indvendigt fra, så det var nemt for dykkeren til at udbedre skaden, kl.1600 var vi klar igen, men vores kvindelige gæster var oppe i byen og shoppe, så vi kom først af sted til Troense kl.1730.

grønlandske børne togt uge 29 005

Vi overnattede ved Troense dampskibs bro, og om aftenen brugt eleverne deres tid til at skrive i deres dag bøger.

grønlandske børne togt uge 29 007

Onsdag d.17-07-13

Fylla i Troense

Kl.1000 var der afgang fra Troense mod Faaborg. I dag er styrmand Erlings 50 års fødselsdag, og han havde regnet med en stille dag med kaffe og kage om aftenen efter vi var ankommet Faaborg havn.

Besætning og vores Grønlandske gæster viste bedre. Vi viste nemlig at der ventede en overraskelses velkomst på kajen ved Faaborg havn. I mellem tid blev der sat sejl ved Skarø og vi krydsede op mod en jævn V. lige vind mellem Fyn og Skarø, Drejø og Avernakø.

grønlandske børne togt uge 29 013

Ved Bjørnø bjærgede de små folk alle sejl, bort fra skonnert  sejle, da vi var et godt stykke ind i Faaborg fjord blev motoren sat i gang og skonnert sejlet bjærget, og vi anløb Faaborg havn, men mange tut på skibets horn.

grønlandske børne togt uge 29 015

Styrmanden Erling blev temmelig overrasket da han opdagede at alle de mennesker der stod på kajen havde kendte ansigter. €Det er min kone, hun skulle være på arbejde€ røg lige ud af mund på ham, og jeg var nød til at minde ham om at det var hans fødselsdag.

grønlandske børne togt uge 29 016

Det blev til en god aften, blandt venner, bekendte og Grønlandske gæster.

Torsdag d.18

Nok en fin dag med sol og god vind fra W.

grønlandske børne togt uge 29 001

Kort efter vi var afgået Faaborg havn kl.0930 satte eleverne med hjælp fra besætningen alle undersejl. Vi sejlede Fylla Forbi Bjørnø, Lyø, Avernakø og Drejø mod Ærøskøbing havn. Der faldt hurtigt ro over skibet. medens vi gled af sted for 4,5 kts. mod Ærøskøbing. Eleverne skiftedes til at styre skibet, medens andre var travlt optaget af at tegne nogle billeder. Der skulle holdes en lille kunst udstilling om bord efter aftens mad.

Vi ankom Ærøskøbing kl.1400 men det var kl.1500 før vi lå til kajs, da vi skulle vente på færge trafikken, og museums damperen €Bjørn€ som skulle afgå havnen. Ærøskøbing havn kan være en meget travl lille havn om sommeren.

grønlandske børne togt uge 29 018

Ved ankomst til Ærøskøbing, havde vores elever det meget travlt. Først Skulle de besøge en Grønlandske kunstner der har bosat sig i byen, derefter svømme på stranden med de flotte bade huse, tage et bruse bad, spise pølser osv. til aftensmad. Derefter var det deres lille kunst udstilling vist frem, og som overraskelse havde skipper lavet frugt salat med is for at fejre deres flotte indsats.

grønlandske børne togt uge 29 021

Da skibet var gjort aftens klar var der land lov, og Ærøskøbings udmærket lejeplads var målet for vores unge gæster, hvor de blev godt og grundigt trætte.

Fridag d.19.

Det kunne mærkes at eleverne var trætte da de kom til køjs i går aftes, der var stille ombord hele natten.

Kl.1000 var der afgang fra Ærøskøbing mod Svendborg. Vi skulle nå i havn, så at gæsterne kunne nå at komme med Sund båden Helge, afgang kl.1430. Vinden var frisk til hård fra NW. Så Fylla rullede meget da vi kom fri af bugten og bølgerne slår ind på tværs.

grønlandske børne togt uge 29 022

Der var et par elever der blev bange da skibet rullede meget mere end de var, vandt til, men det gik hurtigt over da vi kom ind i det beskyttede farvand ved Høje stene løbet, og Svendborg sund. Kl.1300 lå vi igen til kajs hos Ring-Andersens Værft.

grønlandske børne togt uge 29 023

Kort derefter sagde vi farvel til vores gæster fra det fjerne nord, vi kommer til at savne dem. Det var dejligt at have dem med ombord, og jeg håber at vores planer om at sejle Fylla til Grønland inden for de næste fem år bliver en realitet.