Privat: Skippers dagbog

Uge 42 Afrigning af Fylla for vinter og Fyllas Venners arbejdes dag.

Uge 42 Afrigning af Fylla for Vinter og Fyllas venners arbejdes dag.  Mandag d.13-10-2014 Dagen startede kl.0700 med ingen vind, tørt, og et par enkelte sol strejf. En perfekt dag til at starte nedrigning på. Kl. 0730 forhallede vi Fylla over til Ring-Andersens skibsværft, og gjorde klar til besøge fra Søfartsstyrelsen. Besætningen skulle gennem går en audit af deres kendskab til Fyllas ISM kode (International Safety Management Kode). Koden er en slags €sikkerheds håndbog€ vedrørende alt sikker skibsdrift og miljøbeskyttelse om bord Fylla. Da mødet var vel overstået, var det tilbage til afrigning af alt løbende gods dvs., tovværk og blokke. Alle sejl fik vi afrigget lørdag eftermiddag efter æbler ræset. Bom og gaffel bliver taget i land, og der bliver gjort klar til afrigning af mesan masten. … Continued

Togt 24 uge 41 Æbleræs

Togt 24 uge 41 Æbleræs Torsdag 09-10-14. Årets Æbleræs weekend startede kl.1530 med påmønstring af 16 gæster. Fylla afgik Svendborg ca.-kl1600 mod Ærøskøbing via Højestene løbet. Vinden var der ikke meget af, så det var motoren der skulle bringe os frem. Det var lunt for års tiden, og sol ned gangen var meget flot. Vi ankom Ærøskøbing med sidste dags lys. Flere af skibene der ville være med til kapsejladsen var ankommet. To skibe kom senere om aftenen, og de andre skibe som ville deltage ved æble festen mødtes ved flåden i Troense havn, hvor kapsejladsen sluttede.   Om aftenen i Ærøskøbing var der musik og hygge stemning i det gamle værft arrangeret af Maritime Center Ærø. Fredag 10-09-14. Dagen startede med fælles morgen mad for alle besætninger … Continued

Togt 23 uge 40 Maritim HF 1.Q Marstal

Togt 23 Uge 40 Maritim HF 1.Q. Marstal                           Mandag d.29-09-14 Det var totalt vind stille da vi afgik Marstal kl.1040, med kurs mod Sønderborg. Disset lå tungt over havnen og de omliggende kyster, og bliver næsten til tåge. Heldigvis bliver sigtbarheden ikke mindre en 1 sm. Alereder ved Ca. kl.1130 havde solen brand det meste af disset væk, og dagen bliver varm og solrig. Der var dog ingen vind på hele turen over til Sønderborg. Eleverne fik dog øvelse i at sætte sejl, medenes vi motoret af sted. Om formiddagen fik eleverne undervisning, og forklaringer ang. de forskelige skibs dele og deres funktioner. Efter frokost begyndte deres undervisning i knob og stik, skibs kendskab, udkig og ror tjeneste. KL. 1730 ankom vi til en næsten tom Sønderborg havn. … Continued

Togt Nr.22 Uge 39 Maritime HF 1.p. Marstal

Togt 22 Uge 39. Maritime HF 1.P. Marstal   Mandag d.22-09-2014. Kl. 0930 ankom jeg havnen med ugens proviant. Eleverne var i gang med at indkvarter sig, og styrmanden var beskæftiget med bunkering af diesel olie fra tank vognen. Med hjælp fra eleverne bliver provianten pakket hurtigt væk, og vi var snart klar til afgang. Desværre, manglede vi klassens navigations lærer som var strandet på Als. Pga. kraftige blæst var hans færge til Ærø kunne ikke anløbe Fyns Hav, og han måtte derfor køre uden om til Svendborg for at tage færgen til Ærøskøbing. Den samme kraftige blæst forsinkede også Fyllas afgang, og vi kom først ud af Marstal havn kl.1230. Medens vi ventede bliver der undervist i de forskellige dele af skibet. Pga. kraftig strøm ved indsejlingen … Continued

Togt nr.21 uge 38 Martime HF 1.O Marstal

Togt nr. 21 uge 38 Martime HF 1.0 Marstal Mandag d.15-09-14 Regnen var holdt op, men det blæste godt da eleverne fra første års Maritime HF Marstal dukkede op på kajen ved Fylla. Efter en times tid var alle eleverne påmønstret og indkvarteret, og proviant stuvet væk på rette plads. Så skulle der brugs en halv times tid til at forklare sikkerheds mønstringer, tildeles eleverne deres pladser ved afgang og ankomst til havn. Kl. 1015 afgik vi Marstal synder ud mod Marstal Bugt og derefter blev kursen sat øst over mod Sønderborg. Så snart vi var klar af sejl renden blev der sat sejl, og motoren stoppet af. Med den kraftige vind lavede Fylla en god tid og kl. 1730 ankom vi til Sønderborg, men vores normalle ligge … Continued